Aluehallitus, kokous 2.9.2025

§ 108 Hankintapäätös, 200852 Potilasvuoteet

PPHVADno-2025-16074

Perustelut

Hankintapäätös

200852 Potilasvuoteet

Valmistelijat

Raija-Leena Koivula-Riekki, hankinta-asiantuntija, raija-leena.koivula-riekki@pohde.fi Markku Kilpeläinen, hankinta-asiantuntija, markku.kilpelainen@pohde.fi

Julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintapäätös ja kokouspöytäkirja liiteasiakirjoineen tulevat julkiseksi, kun päätös/pöytäkirja on allekirjoitettu vai vastaavalla tavalla varmennettu (6 §:n 1 momentin 6 ja 8 kohdat).

Aikaisempi käsittely

Hankinnan käynnistäminen Aluehallitus 11.3.2025 § 99.

Tausta

Tarjouspyyntö 181917 julkaistiin 14.3.2025 ja se keskeytettiin 28.3.2025, jonka jälkeen tarjouspyyntöön tehtiin pieniä teknisiä korjauksia ja se julkaistiin uudelleen numerolla 200852 12.4.2025.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat potilasvuoteet Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle (Pohde) ja yhteistyöalueen yksiköiden Kainuun, Keski-Pohjanmaan ja Lapin hyvinvointialueelle. 

Hankinta on jaettu kahdeksaan osa-alueeseen:

Osa-alue 1. Vuodeosastosänky 80 cm (ei konepestävä)

Osa-alue 2. Vuodeosastosänky 90 cm (ei konepestävä)

Osa-alue 3. Hoivasänky 80 cm

Osa-alue 4. Hoivasänky 90 cm

Osa-alue 5. Hoitosänky 80 cm, 4-osaisella patja-alustalla, loppukäyttäjän kotiin luovutettava

Osa-alue 6. Hoitosänky 90 cm, 4-osaisella patja-alustalla, loppukäyttäjän kotiin luovutettava

Osa-alue 7. Hoitosänky 80 cm, 4-osaisella patja-alustalla, kokoon taittuva, loppukäyttäjän kotiin luovutettava

Osa-alue 8. Hoitosänky 90 cm, 4-osaisella patja-alustalla, kokoon taittuva, loppukäyttäjän kotiin luovutettava

 

Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta ja lisäksi mahdolliset optiot yksi (1) + yksi (1) vuotta.

Hankinta on EU-kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Menettelynä on avoin menettely.

Tarjouspyyntö on julkaistu 10.4.2025 Cloudiassa ja 12.4.2025 Hilmassa. Tarjousten määräaika oli 12.5.2025.

Osa-alueissa 1-4 Hankintayksikkö valitsee yhden (1) Toimittajan/osa-alue, jonka ratkaisu on hinta-laatu suhteeltaan paras (kokonaistaloudellisesti edullisin).

Osa-alueissa 5-8 Hankintayksikkö valitsee 1–5 eniten kokonaispisteitä saanutta tuotetta ja tuotteet asetetaan kokonaispisteiden mukaan etusijajärjestykseen osa-alueittain.

Tarjousten tarkistaminen ja vertailu

Tarjouksen jättivät:

Berner Oy

Camp Scandinavia Oy

Conimex Oy 

Lojer Oy 

Respecta Oy 

Stryker AB Finland -sivuliike Suomessa

Suomen Terveysmaailma Oy 

Tekmala Oy 

 

Osa-alueiden 5, 6, 7 ja 8 osalta hankintamenettely keskeytetään. Hankinnan keskeyttämisen syynä on epäonnistunut tarjouspyyntö. Tarjouspyynnössä on havaittu virheitä esimerkiksi sängyn leveysvaatimuksessa ja tarjouspyynnön liite ’Katselmuspyyntö’ on ollut epäselvä. Osa-alueet 5, 6, 7 ja 8 kilpailutetaan uudestaan.

Tarjouspyynnön mukaisesti osa-alueisiin 1, 2, 3 ja 4 tarjoajan oli järjestettävä koekäyttö, esittely tai tutustuminen ostajan tiloissa kolmen viikon sisällä pyynnöstä. Pyynnöt lähetettiin tarjoajille 15.5.2025. Esittely-/tutustumistilaisuus järjestettiin 12.-13.6.2025. Tarjouspyynnön mukaisesti vertailuun mukaan pääseminen edellytti tuotteiden toimittamista tilaisuuteen.

Kaikki tarjoajat täyttävät soveltuvuusvaatimukset. Kaikki tarjotut tuotteet eivät ole tarjouspyynnön mukaisia ja kaikki pakottavat vaatimukset eivät täyty. Hylkäysperusteet mainittu tarkemmin alla. Liitteenä olevasta vertailutaulukosta on poistettu hylätyt tuotteet.

Osa-alueeseen 1 saatiin yksi hyväksytty tarjous, minkä vuoksi osa-alueessa ei ole tehty tarjousvertailua eikä sitä ole sisällytetty vertailutaulukkoon.

 

Hylkäysperusteet:

Osa-alue 1: Tekmala Oy:n tarjoama tuote hylätään, koska sitä ei toimitettu esittely-/tutustumistilaisuuteen.

Osa-alue 2: Stryker AB Finland:n tarjoama tuote hylätään, koska seuraavat pakottavat vaatimukset eivät täyty: - Sängyn pohjalevystö on irrotettavissa tarvittaessa puhdistusta varten, ja rakenne sellainen, että se mahdollistaa patjan tuulettuvuuden - Törmäyspyörät - Vuodeosastosänkyyn saatavissa nesteenantoteline neljällä metallisella koukulla - Päädyt irrotettavissa pikalukituksella.

Osa-alue 2: Teklama Oy:n tarjoama tuote hylätään, koska seuraavat pakottavat vaatimukset eivät täyty: - Laita/laidat koko pitkät - 150 mm kaksoisintegraalipyörät keskuslukituksella - Akkuvarmennettu - Sängyn pohjalevystö on irrotettavissa tarvittaessa puhdistusta varten, ja rakenne sellainen, että se mahdollistaa patjan tuulettuvuuden - Päädyt irrotettavissa pikalukituksella.

Osa-alue 3: Tekmala Oy:n tarjoama tuote hylätään, koska sitä ei toimitettu esittely-/tutustumistilaisuuteen.

Osa-alue 4: Respecta Oy:n tarjoama tuote hylätään, koska sitä ei toimitettu esittely-/tutustumistilaisuuteen.

Osa-alue 4: Teklama Oy:n tarjoama tuote hylätään, koska seuraavat pakottavat vaatimukset eivät täyty: - Hoivasängyn laidat puuta - Käsiohjain lukittavissa.

Osa-alue 4: Suomen Terveysmaailma Oy:n tarjoama tuote hylätään. - Vertailussa mukana oleva nousutuki muodostaa potilasturvallisuusriskin. Pohteen lääkintäteknisten palvelujen tekemän riskiarvioinnin mukaan nousutuen kääntyminen ja lukittuminen makuualustan puolelle muodostaa puristumisvaaran. Tuote ei sovellu käyttötarkoitukseen.

 

Hankinnan arvo

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 5,5 miljoonaa euroa varsinainen sopimuskausi ja mahdolliset optiokaudet huomioituna.

Hankintasopimus

Hankintapäätös ei muodosta hankintasopimusta,​ vaan se syntyy osapuolten välisellä erillisellä kirjallisella sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä,​ kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Toimivalta

Hallintosäännön 78 §:n 3 momentin mukaan toimivalta asiassa on aluehallituksella.

Valmistelijan ehdotus

Päivi Sivonen, hankintapäällikkö (p. 040 3185 237):

Aluehallitus valitsee hankinnan toteuttajat osa-aluekohtaisesti seuraavasti:

Osa-alue 1. Vuodeosastosänky 80 cm (ei konepestävä) Lojer Oy

Osa-alue 2. Vuodeosastosänky 90 cm (ei konepestävä) Conimex Oy

Osa-alue 3. Hoivasänky 80 cm Lojer Oy

Osa-alue 4. Hoivasänky 90 cm Lojer Oy

Lisäksi aluehallitus valtuuttaa konsernipalvelujen hankintapäällikön tai hänen määräämänsä henkilön tekemään sopimusasiakirjoihin teknisluontoisia tai muutoin vähäisiä korjauksia ja tarkennuksia.

 

Seuraavien osa-alueiden osalta hankinta keskeytetään ja kilpailutetaan uudestaan:

Osa-alue 5.

Osa-alue 6.

Osa-alue 7.

Osa-alue 8.

Ehdotus

Esittelijä: Ilkka Luoma,​ hyvinvointialuejohtaja

Aluehallitus hyväksyy hankintapäällikön ehdotuksen.

Asia tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Aluehallitus hyväksyi hyvinvointialuejohtajan ehdotuksen. 

Asia tarkastettiin kokouksessa. 

Tiedoksi

Asianosaiset, hankinta-asiantuntija Raija-Leena Koivula-Riekki, hankinta-asiantuntija Markku Kilpeläinen

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

 

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi. 

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa. 

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde 

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua.  Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee. 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. 

Tiedoksianto sähköisesti  

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin. 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö 

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite 

Hankintaoikaisuvaatimus osoitetaan päätöksen tehneelle viranhaltijalle tai toimielimelle, ja se toimitetaan hankintayksikölle.

  • yhteystiedot: Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Kirjaamo
  • postiosoite: PL 10, 90029 POHDE              
  • käyntiosoite: Technopolis, Kiviharjunlenkki 1 C, 90220 OULU
  • sähköpostiosoite: kirjaamo@pohde.fi
  • puhelinnumero: 08 315 6126  

Kirjaamon aukioloaika on arkisin maanantaista perjantaihin klo 8.00 – 15.45.


Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset 

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen. 

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan. 

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee: 

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua; 
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai 
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia. 

 

Puitejärjestelyyn perustuva hankinta

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskeva ratkaisu

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin. 

Muutoksenhakuaika 

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan. Valituksen tulee olla perillä viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta 

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. 

Valituksen sisältö 

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto 

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hyvinvointialueesta annetun lain (616/2021) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle 

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun sähköpostiosoitteeseen. 

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot 

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. Palvelun käyttö vaatii sähköisen tunnistautumisen.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. 

Markkinaoikeuden yhteystiedot:

  • posti- ja käyntiosoite: Markkinaoikeus, Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
  • puhelinnumero: 029 56 43300
  • faksinumero 029 56 43314
  • sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi

 

Valituksen käsittelystä perittävistä maksuista

Asian käsittelystä tuomioistuimessa voidaan periä maksu, joka määräytyy tuomioistuinmaksulain (1455/2015), tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkastamisesta annetun oikeusministeriön asetuksen (1122/2021) ja oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista vuosina 2022-2024 (1123/2021) mukaan.

Ajantasainen tieto tuomioistuinmaksuista on saatavilla markkinaoikeuden verkkosivuilla: https://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/oikeudenkayntiohjeet/oikeudenkaynninkulut.html​​​