Aluehallitus, kokous 2.9.2025

§ 107 Ateriapalvelutyö ja puhtauspalvelut

PPHVADno-2025-14474

Perustelut

Valmistelijat
ateria- ja puhtauspalveluostopäällikkö Aila Kerosalo (040 551 4683)
hankintavastaava Anja Kellolampi (040 126 2441)

Julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjouspyyntö/osallistumispyyntö liiteasiakirjoineen tulee julkiseksi, kun se on allekirjoitettu tai vastaavalla tavalla varmennettu (6 §:n 1 momentin 2 kohta).

Tausta
Tarjouspyyntö 194525 julkaistiin 2.4.2025 ja se keskeytettiin 5.5.2025, jonka jälkeen tarjouspyyntöön tehtiin pieniä teknisiä korjauksia ja se julkaistiin uudestaan numerolla 201994 9.5.2025. Tarjouspyynnössä oli 9 erillistä osa-aluetta, joista osa-alueesta 3 (Oulun Hiirosen palvelukeskus) tehtiin keskeytyspäätös 6.6.2025. Osa-alueista 7 (Kempele puhtauspalvelut) ja 9 (Liminka puhtauspalvelut) jätettiin päätös antamatta varsinaisen hankintapäätöksen yhteydessä 24.6.2025. Hiirosen kohdalla oli tekninen virhe. Kempeleen ja Limingan osalta tarjouspyyntöä oli tulkittu eri tavoin, josta johtuen tarjoukset eivät olleet vertailukelpoisia.

Hankinnan kohde
Tarjouspyyntö PPHVADno-2025-14474 Ateriapalvelutyö ja puhtauspalvelut seuraaville yksiköille:
- Oulun Hiirosen palvelukeskus, ikäihmisten palvelut, ateriapalvelutyö ja puhtauspalvelut
- Kempele, puhtauspalvelut
- Liminka, puhtauspalvelut

Sopimuskausi 1.1.2026 - 31.12.2028, jonka jälkeen jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Hankinta tehdään liitteen E mukaisena "Sote- ja muut erityiset palvelut" -hankintana, koska ateriapalvelutyön osuus on suurempi kuin puhtauspalveluiden osuus.

Hankintamenettely
Hankintamenettelynä on avoin menettely, EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinta on jaettu kolmeen osa-alueeseen: Oulun Hiironen, Kempele ja Liminka. Jokaiseen osa-alueeseen valitaan yksi toimittaja.
Vertailuperusteena on halvin kokonaishinta osakohtaisesti. Tarvittava laadun taso on varmistettu pakollisilla vaatimuksilla.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on yhteensä 10,8 miljoonaa euroa neljälle (4) vuodelle laskettuna.

Toimivalta
Hallintosäännön 78 §:n 3 momentin mukaan toimivalta asiassa on aluehallituksella.

Valmistelijan ehdotus

Aila Kerosalo, ateria- ja puhtauspalveluostopäällikkö (p. 040 551 4683):

Aluehallitus päättää käynnistää kilpailutuksen ja hyväksyy tarjouspyynnön liitteineen julkaistavaksi. Lisäksi aluehallitus valtuuttaa konsernipalvelujen hankintapäällikön tai hänen määräämänsä henkilön tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin teknisluontoisia tai muutoin vähäisiä korjauksia ja tarkennuksia hankintamenettely eri vaiheissa.

Ehdotus

Esittelijä: Ilkka Luoma, hyvinvointialuejohtaja

Aluehallitus hyväksyy ateria- ja puhtauspalveluostopäällikön ehdotuksen.

Asia tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Aluehallitus hyväksyi hyvinvointialuejohtajan ehdotuksen.

Asia tarkastettiin kokouksessa. 

Merk. Aila Kerosalo oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan.

Esteellisyys

  • Jouko Luukkonen poistui esteellisenä (yleislausekejäävi) kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi. Pöytäkirjanpitäjänä toimi Ilkka Luoma.

Tiedoksi

asianosaiset

Liitteet


Muutoksenhaku

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua.

Hyvinvointialuelain 141 §:n mukaan päätöksestä, joka koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta.

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta, koska se koskee hankintamenettelyn valmistelua tai täytäntöönpanoa.