Aluehallitus, kokous 17.6.2025

§ 36 Kuusamon pelastusaseman uudisrakennus - Urakoitsijavalinta, kehitysvaiheen sopimus ja kehitysvaiheen käynnistäminen

PPHVADno-2025-9945

Perustelut

Kuusamon kaupungin omistama nykyinen paloasema on valmistunut vuonna 1982 ja se sijaitsee kaupungin keskustassa. Toinen paloasema sijaitsee Rukalla. Kuusamon kaupunki ja pelastustoimi yhdessä ensihoidon kanssa selvittivät vuosien 2019-2021 aikana nykyisen paloasemakiinteistön kuntoa, sen peruskorjaustarpeita kustannuksineen sekä mahdollisen uudisrakennuksenvaihtoehtoisia tilasijoittumispaikkoja (mm. Kitkantien varsi ja ns. rajan alue). Tarkastelun perusteella uudisrakennuksen toteuttamista pidettiin parempana vaihtoehtona nykyisen paloaseman peruskorjaamiseen verrattuna. Pohteen aloittaessa hankkeen vetovastuu siirtyi Pohteelle.

Hyvinvointialuejohtaja nimesi 21.6.2023 Kuusamon uuden paloaseman selvittämisen hanketyöryhmän, jonka tehtävänä oli laatia hankesuunnitelma/-selvitys, jossa mm. tarkemmin määritetään paloaseman tilatarpeet, rakennuksen sijoittumispaikka, uudisrakennuksen toteuttamistapa sekä muutoksen keskeiset toiminnalliset ja taloudelliset vaikutukset ja ehdotus jatkotoimenpiteiksi. Hanketyöryhmän hankeselvitys esiteltiin  aluehallituksen iltakoulussa 30.4.2024 ja turvallisuuslautakunnan kokouksessa 22.5.2024.

Hankeselvityksen valmistumisen jälkeen käynnistettiin hankesuunnitteluvaihe loka-marraskuun 2024 aikana. Aluehallitus hyväksyi hankesuunnitelman ja kilpailuttamisen käynnistämisen 28.1.2025. Kilpailuttamisen valmisteluvaiheen aikana hankkeen toteuttamiseen liittyen on tehty hankinta- ja toteutusvaihetta palvelevat viitesuunnitelmat yhdessä käyttäjien kanssa, valmisteltu hankintavaiheeseen siirtymistä sekä tehty toteutusvaiheeseen liittyviä selvityksiä.

Hankkeen toteutusmuodoksi on valittu yhteystoiminnallinen KVR-urakka (myöh. urakka), jossa urakoitsija vastaa hankkeen suunnittelusta, lupien hankkimisesta ja rakentamisesta. Yhteistoiminnallisessa KVR-urakassa suunnitelmia kehitetään yhteistyössä tilaajan ja käyttäjien kanssa erillisessä kehitysvaiheessa ennen lopullisen urakkasopimuksen laatimista.

Tarjousvaihe ja tarjousten vertailu

Hankkeen tarjousvaihe toteutettiin kaksivaiheisena hyödyntäen julkisten hankintojen mukaista kilpailullista neuvottelumenettelyä. Ensimmäisen vaiheen osallistumispyyntö julkaistiin 12.2.2025. Osallistumisilmoituksia saapui määräaikaan mennessä kahdeksan (8) kappaletta, joista hankekuvauksen mukaisin perustein valittiin kolme (3) tarjoajaehdokasta seuraavaan neuvotteluvaiheeseen. Neuvotteluvaiheessa valittujen tarjoajaehdokkaiden kanssa järjestettiin neuvottelukierros, joissa tarjouspyyntöaineistoa käytiin läpi ja kehitettiin lopulliseksi tarjouspyynnöksi. Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin valituille tarjoajaehdokkaille 15.5.2025 ja tarjousten vastaanoton määräaika oli 9.6.2025.

Määräaikaan 9.6.2025 klo 14:00 mennessä saapui kolme tarjousta seuraavilta tarjoajilta: Hartela Länsi-Suomi Oy, Oulun Rakennusteho Oy, Rakennusliike Lapti Oy. Tarjousvertailu on suoritettu hankekuvauksen mukaisilla perusteilla ja tarjousvertailu on pöytäkirjan liitteenä.

Tehdyn vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Rakennusliike Lapti Oy.

Hankkeen alustava yleisaikataulu

-                    Tarjousvaihe 1–6/2025

-                    Kehitysvaihe 7–10/2025

-                    Rakentamisvaihe 10/2025–10/2026

-                    Vastaan- ja käyttöönottovaihe 11-12/2026

-                    Takuuaika 1/2027–1/2037

Hankkeen rakennustyöt on arvioitu olevan valmiit viimeistään lokakuussa 2026, jonka jälkeen Kohteen käyttäjien toimesta tapahtuva loppukalustaminen ja varustaminen sekä käyttöönotto toimenpiteet voivat alkaa edellä mainitun ajankohdan jälkeen. Kohde on tavoitteena ottaa käyttöön tammikuun alusta 2027.

Osapuolten niin sopiessa on mahdollista, että raivaus- ja maarakennustöiden sekä rakentamisen valmistelutöitä käynnistetään kehitysvaiheessa ennen lopullista toteutusvaiheen sopimusta.

Hankkeen arvioidut kustannukset

Valittavan tarjouksen urakan tavoitehinta on 8 920 822,56 € (alv 0 %). Tavoitehinta sisältää hankkeen kehitys- ja toteutusvaiheet sekä takuuajanvarauksen. Kehitysvaiheen sopimuksen arvo on arviolta noin 188 540,00 € (alv 0 %). Kehitysvaiheen kustannukset muodostuvat toteuman mukaisesti. Optiona on irtokalusteiden ja sisustustekstiilien sekä tilakohtaisten AV-laitteiden suunnittelu arvioidulta hinnaltaan yhteensä 14 500,00€ (alv.0%)

Urakan tavoitehinta alittaa Pohteen hankkeelle hyväksytyn kokonaiskustannusarvion.

Hallituksen päätöksellä vahvistettu hankkeen alustava kokonaishinta-arvio on 9,5 M€ (Rakentaminen ja talotekniikka (LVISA), suunnittelu ja rakennuttajan kustannukset). Tämän lisäksi käyttäjän tulee varautua vuoden 2026–2027 talousarviossa oman toiminnan järjestämisen edellyttämiin irtaimistohankintoihin.

Valmistelijan ehdotus

Ollipekka Huotari, tekninen johtaja (p. 050 3227 287):

Aluehallitus päättää

1.       valita hankkeen KVR-urakoitsijaksi Rakennusliike Lapti Oy

2.       valtuuttaa hyvinvointialueen johtajan ja teknisen johtajan allekirjoittamaan kehitysvaiheen sopimuksen valitun urakoitsijan kanssa

3.       hyväksyy hankkeen kehitysvaiheen käynnistämisen kehitysvaiheen sopimuksen allekirjoituksen jälkeen

4.       valtuuttaa teknisen johtajan tilaamaan toteutusvaiheen valmistavia rakennusalueen raivaus- ja maarakennustöitä sekä rakentamisen valmistelutöitä kehitysvaiheen aikana valitulta urakoitsijalta (tilattavat valmistelevat työt sisältyvät hankkeen tavoitehintaan)

5.       valtuuttaa teknisen johtajan tilaamaan optiot valitulta urakoitsijalta

Lisäksi aluehallitus edellyttää, että toteutusvaiheen sopimus tuodaan erikseen aluehallituksen hyväksyttäväksi.

Ehdotus

Esittelijä: Ilkka Luoma, hyvinvointialuejohtaja

Aluehallitus hyväksyy teknisen johtajan ehdotuksen.

Päätös

Aluehallitus hyväksyi hyvinvointialuejohtajan ehdotuksen.

Tiedoksi

Tarjouksen antaneet, Pohde/Ollipekka Huotari, Kari-Pekka Tampio, Juha Mäkelä, Mervi Kouva-Heikkinen

Muutoksenhaku

KYNNYSARVON YLITTÄVÄT HANKINNAT

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi julkisista hankinnoista ja käyttöoikeuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132-135 §:n mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua.

Vaatimuksen hankintaoikaisusta voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee (asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, jos hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Tämän päätöksen osalta voidaan vaatia hankintalain mukaista hankintaoikaisua sekä saattaa asia valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132-135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus osoitetaan päätöksen tehneelle viranhaltijalle tai toimielimelle, ja se toimitetaan hankintayksikölle alla olevaan posti- tai sähköpostiosoitteeseen.

Yhteystiedot: Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Kirjaamo
Postiosoite: PL 10, 90029 POHDE
Käyntiosoite: Technopolis, Kiviharjunlenkki 1 C, 90220 Oulu
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pohde.fi
Puhelinnumero: 08 315 6126
Kirjaamon aukioloaika on arkisin klo 8.00 - 15.45.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Puitejärjestelyyn perustuva hankinta

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskeva ratkaisu

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan. Valituksen tulee olla perillä viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3. vaatimusten perustelut;

4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hyvinvointialueesta annetun lain (616/2021) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun sähköpostiosoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet Palvelun käyttö vaatii sähköisen tunnistautumisen.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen käsittelystä perittävistä maksuista

Asian käsittelystä tuomioistuimessa voidaan periä maksu, joka määräytyy tuomioistuinmaksulain (1455/2015), tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkastamisesta annetun oikeusministeriön asetuksen (1122/2021) ja oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista vuosina 2022-2024 (1123/2021) mukaan.

Ajantasainen tieto tuomioistuinmaksuista on saatavilla markkinaoikeuden verkkosivuilla: https://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/oikeudenkayntiohjeet/oikeudenkaynninkulut.html