Aluehallitus, kokous 17.6.2025

§ 37 Peltolan vaativan asumisen uudisrakennus - Urakoitsijavalinta, kehitysvaiheen sopimus ja kehitysvaiheen käynnistäminen

PPHVADno-2025-9939

Perustelut

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman (aluevaltuusto 17.10.2022) linjausten mukaisesti erityistä tukea tarvitsevien kehitysvammaisten asiakkaiden tulee saada riittävät asumispalvelut ja päiväaikaisen toiminnan palvelut. Toimenpiteenä on linjattu perustettavan omaan palvelutuotantoon vaativan asumisen 15-paikkainen yksikkö palvelemaan koko hyvinvointialueen tarvetta sekä 15-paikkainen tilapäishoidon ja päiväaikaisen toiminnan yksikkö vaativaan hoitoon. Toimenpiteen yhtenä tavoitteena on Konstin pitkäaikaisen laitoshoidon asiakasmäärien väheneminen. Lisäksi tuottavuus- ja taloudellisuusohjelmassa (aluevaltuusto 20.11.2023) on linjattu vastaavasti oman asumispalvelujen lisääminen ja ostopalvelujen vähentäminen sekä palvelurakenteen keventäminen.

Aluehallitus hyväksyi päätöksellään 30.1.2024 hanketyöryhmän esityksen sijoittaa sekä vaativan asumisen että päiväaikaisen ja lyhytaikaishoidon yksikköjen sijoittamisen samaan kiinteistöön Peltolaan. Hankeselvityksen hyväksymisen jälkeen käynnistettiin hankeen valmisteluvaihe, jonka aikana hankkeen toteuttamiseen liittyen on tehty hankinta- ja toteutusvaihetta palvelevat viitesuunnitelmat yhdessä käyttäjien kanssa, valmisteltu hankintavaiheeseen siirtymistä sekä tehty toteutusvaiheeseen liittyviä selvityksiä.

Aluehallitus hyväksyi päätöksellään 25.2.2025 hanketyöryhmän esityksen hankesuunnitelmasta ja tavoitebudjetista sekä tarjousvaiheen käynnistämisen hankekuvauksen periaatteiden mukaisesti. Hankkeen toteutusmuodoksi on valittu yhteystoiminnallinen KVR-urakkaa, jossa urakoitsija vastaa hankkeen suunnittelusta, lupien hankkimisesta ja rakentamisesta. Yhteistoiminnallisessa KVR-urakassa suunnitelmia kehitetään yhteistyössä tilaajan ja käyttäjien kanssa erillisessä kehitysvaiheessa ennen lopullisen urakkasopimuksen laatimista.

Tarjousvaihe ja tarjousten vertailu

Hankkeen tarjousvaihe toteutettiin kaksi vaiheisena hyödyntäen julkisten hankintojen mukaista kilpailullista neuvottelumenettelyä. Ensimmäisen vaiheen osallistumispyyntö julkaistiin 26.2.2025. Osallistumisilmoituksia saapui määräaikaan mennessä kuusi (6) kappaletta, joista hankekuvauksen mukaisin perustein valittiin neljä (4) tarjoajaehdokasta seuraavaan neuvotteluvaiheeseen. Neuvotteluvaiheessa valittujen tarjoajaehdokkaiden kanssa järjestettiin kaksi erillista neuvottelukierrosta, joissa tarjouspyyntöaineistoa käytiin läpi ja kehitettiin lopulliseksi tarjouspyynnöksi. Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin valituille tarjoajaehdokkaille 7.5.2025 ja tarjousten vastaanoton määräaika oli 2.6.2025.

Määräaikaan 2.6.2025 klo 12:00 mennessä saapui neljä tarjousta seuraavilta tarjoajilta: Oulun Rakennusteho Oy, Rakennusliike Lapti Oy, Rave Rakennus Oy ja Temotek Oy. Tarjousvertailu on suoritettu hankekuvauksen mukaisilla perusteilla ja tarjousvertailu on pöytäkirjan liitteenä.

Tehdyn vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Oulun Rakennusteho Oy.

Hankkeen alustava yleisaikataulu

-          Hankintavaihe 2–6/2025

-          Kehitysvaihe 6–9/2025

-          Toteutus-/rakentamisvaihe 10/2025–2/2027

-          Vastaan- ja käyttöönottovaihe 12/2026–2/2027

-          Takuuaika 3/2027–2/2030

Hankkeen rakennustyöt on arvioitu olevan valmiit viimeistään maaliskuussa 2027, jonka jälkeen kohde on käyttöönotettavissa. Kohteen käyttäjien toimesta tapahtuva loppu kalustaminen ja varustaminen sekä käyttöönotto toimenpiteet voivat alkaa edellä mainitun ajankohdan jälkeen. Asiakastoiminnan alkamisesta päättää käyttäjä.

Osapuolten niin sopiessa on mahdollista, että raivaus- ja maarakennustöiden sekä rakentamisen valmistelutöitä käynnistetään kehitysvaiheessa ennen lopullista toteutusvaiheen sopimusta.

Hankkeen arvioidut kustannukset

Valittavan tarjouksen KVR-urakan tavoitehinta on 6 061 292 € (alv 0 %). Tavoitehinta sisältää hankkeen kehitys- ja toteutusvaiheet sekä takuuajanvarauksen.

Kehitysvaiheen sopimuksen arvo on arviolta noin 209 994 € (alv 0 %). Kehitysvaiheen kustannukset muodostuvat toteuman mukaisesti.

Tarjouksen koko hankkeen KVR-urakan tavoitehinta alittaa Pohteen hankkeelle hyväksytyn kokonaiskustannusarvion.

Hallituksen päätöksellä vahvistettu hankkeen KVR-urakan alustava tavoitekustannusarvio on 9,5 M€ (Rakentaminen ja talotekniikka (LVISA), suunnittelu ja rakennuttajan kustannukset). Lisäksi tilaajan erillishankinnoille, investointiin kuuluville irtokalusteille sekä muille erilliskustannuksille varataan 1,5 M€. Yhteensä hankkeen arvioitu kokonaiskustannus on 11 M€. Tämän lisäksi käyttäjän tulee varautua vuoden 2026–2027 talousarviossa oman toiminnan järjestämisen edellyttämiin irtaimistohankintoihin.

Valmistelijan ehdotus

Ollipekka Huotari, tekninen johtaja (p. 050 3227 287):

Aluehallitus päättää

1.       valita hankkeen KVR-urakoitsijaksi Oulun Rakennusteho Oy:n

2.       valtuuttaa hyvinvointialueen johtajan ja teknisen johtajan allekirjoittamaan kehitysvaiheen urakkasopimuksen valitun urakoitsijan kanssa

3.       hyväksyy hankkeen kehitysvaiheen käynnistämisen kehitysvaiheen sopimuksen allekirjoituksen jälkeen

4.       valtuuttaa teknisen johtajan tilaamaan toteutusvaiheen valmistavia rakennusalueen raivaus- ja maarakennustöitä sekä rakentamisen valmistelutöitä kehitysvaiheen aikana valitulta urakoitsijalta (tilattavat valmistelevat työt sisältyvät hankkeen tavoitehintaan)

Lisäksi aluehallitus edellyttää, että toteutusvaiheen sopimus tuodaan erikseen aluehallituksen hyväksyttäväksi.

Ehdotus

Esittelijä: Ilkka Luoma, hyvinvointialuejohtaja

Aluehallitus hyväksyy teknisen johtajan ehdotuksen.

Päätös

Aluehallitus hyväksyi hyvinvointialuejohtajan ehdotuksen.

Merk. Eija-Riitta Niinikoski poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 10.13.

Tiedoksi

Tarjouksen antaneet, Pohde/Ollipekka Huotari, Päivi Lauri, Kari-Pekka Tampio, Pekka Lappalainen, Mervi Kouva-Heikkinen

Muutoksenhaku

KYNNYSARVON YLITTÄVÄT HANKINNAT

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi julkisista hankinnoista ja käyttöoikeuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132-135 §:n mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua.

Vaatimuksen hankintaoikaisusta voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee (asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, jos hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Tämän päätöksen osalta voidaan vaatia hankintalain mukaista hankintaoikaisua sekä saattaa asia valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132-135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus osoitetaan päätöksen tehneelle viranhaltijalle tai toimielimelle, ja se toimitetaan hankintayksikölle alla olevaan posti- tai sähköpostiosoitteeseen.

Yhteystiedot: Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Kirjaamo
Postiosoite: PL 10, 90029 POHDE
Käyntiosoite: Technopolis, Kiviharjunlenkki 1 C, 90220 Oulu
Sähköpostiosoite: kirjaamo@pohde.fi
Puhelinnumero: 08 315 6126
Kirjaamon aukioloaika on arkisin klo 8.00 - 15.45.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;

2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai

3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Puitejärjestelyyn perustuva hankinta

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskeva ratkaisu

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan. Valituksen tulee olla perillä viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);

2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);

3. vaatimusten perustelut;

4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;

2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;

3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hyvinvointialueesta annetun lain (616/2021) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun sähköpostiosoitteeseen.

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet Palvelun käyttö vaatii sähköisen tunnistautumisen.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Markkinaoikeuden osoite:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
puh. 029 56 43300
fax 029 56 43314
markkinaoikeus@oikeus.fi

Valituksen käsittelystä perittävistä maksuista

Asian käsittelystä tuomioistuimessa voidaan periä maksu, joka määräytyy tuomioistuinmaksulain (1455/2015), tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkastamisesta annetun oikeusministeriön asetuksen (1122/2021) ja oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista vuosina 2022-2024 (1123/2021) mukaan.

Ajantasainen tieto tuomioistuinmaksuista on saatavilla markkinaoikeuden verkkosivuilla: https://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/oikeudenkayntiohjeet/oikeudenkaynninkulut.html