Aluehallitus, kokous 11.11.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 240 Oikaisuvaatimus Pohjois-Pohjanmaan aluehallituksen 23.9.2025 § 156 Ostopalvelujen hinnanmuutokset, Fileon Oy

PPHVADno-2025-17425

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelijat

Jouko Luukkonen, konsernipalvelujen johtaja, p. 050 564 6947

Kirsti Ylitalo-Katajisto, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisjohtaja, p. 044 703 4007

Kuvaus

Aluehallitus on hyväksynyt 10.6.2025 § 25 vuoden 2026-2028 taloussuunnitelman suunnitteluohjeen ja suunnittelukehykset.

Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Talousarvion tavoitetaso vuodelle 2026 määritellään koko Pohteen tasoisesti yhteensä sekä toimialuekohtaisesti. Toimialueet valmistelevat talousarvioesitykset taloussuunnitteluohjeen mukaisesti aluehallituksen päättämien periaatteiden ja raamien pohjalta sisältäen esitykset tarvittavista sopeutustoimista raamiin pääsemiseksi. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Tässä määräajassa tulee kattaa myös talousarvion laadintavuonna tai sen jälkeen kertynyt alijäämä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että laki velvoittaa Pohteen kattamaan kertyneet alijäämät vuoden 2026 loppuun mennessä. Vuoden 2026 rahoituksen riittävyys Pohteen toiminnan kuluihin ja aiempien alijäämien kattamiseen edellyttää tuottavuus- ja taloudellisuustoimenpiteiden systemaattista toimeenpanoa myös vuonna 2026.

Vuonna 2024 Pohteen ostopalveluiden toteuma oli yhteensä 933M€, josta asiakaspalveluiden ostojen osuus oli 453M€, muiden palveluiden ostot 302M€ ja aineet ja tarvikkeet 178M€.  

Toimialuejohtajia ohjataan noudattamaan aluehallituksen päätöstä 10.6.2025 talousarvion suunnittelukehyksistä sopimusneuvotteluissa esimerkiksi tavaran toimittajien ja palveluntuottajien kanssa. Toimialuejohtoa ohjataan huomioimaan sopimusneuvotteluissa Pohteen tiukka taloudellinen tilanne ja lakisääteinen velvoite kattaa kertyneet alijäämät vuoden 2026 loppuun mennessä. Neuvottelut palveluntuottajien kanssa käydään ja päätökset hinnankorotuksista tehdään toimivaltaisen viranomaisen toimesta.

Valmistelijoiden ehdotus

Jouko Luukkonen, konsernipalvelujen johtaja (p. 050 564 6947) ja ​Kirsti Ylitalo-Katajisto, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisjohtaja (p. 044 703 4007):

Aluehallitus päättää ohjeistaa toimialuejohtajia sopimusneuvotteluissa seuraavasti:

Mikäli sopimuksessa ei ole määritelty korotusmekanismia tai se antaa mahdollisuuden käyttää indeksikorotusehtoa pienempää korotusprosenttia, tulee käyttää pienempää korotusprosenttia, lähtökohtaisesti 0 %.

Ehdotus

Esittelijä: Ilkka Luoma, hyvinvointialuejohtaja

Aluehallitus hyväksyy konsernipalvelujen johtajan ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisjohtajan ehdotuksen.

Päätös

Aluehallitus hyväksyi hyvinvointialuejohtajan ehdotuksen.

Perustelut

Valmistelijat Leena Mämmi-Laukka, toimialuejohtaja, Perhe- ja sosiaalipalvelut, OYS-psykiatria leena.mammi-laukka@pohde.fi, Arja Heikkinen, hankinta- ja valvontajohtaja, arja.heikkinen@pohde.fi, Miia Kekarainen, hankintapäällikkö, miia.kekarainen@pohde.fi, Katri Mäki, hankinta- ja sopimusjuristi, katri.maki@pohde.fi, Hanna-Riitta Kahelin, asiantuntija, hanna-riitta.kahelin@pohde.fi

Asia

Fileon Oy on tehnyt oikaisuvaatimuksen Pohjois-Pohjanmaan aluehallituksen 23.9.2025 § 156 ostopalvelujen hinnanmuutoksista.

Fileon Oy vaatii, että päätöstä muutetaan siten, että palveluntuottajien hinnankorotukset sallitaan sopimusehtojen mukaisesti, erityisesti silloin kun sopimus sisältää indeksikorotusmekanismin. Korotusprosentti tulee määritellä Tilastokeskuksen julkaisemien indeksien perusteella, eikä lähtökohtaisesti 0 %.

Fileon Oy toteaa, että päätös ohjeistaa käyttämään hinnankorotuksena lähtökohtaisesti 0 %, vaikka sopimuksissa on määritelty indeksikorotusmekanismi, joka perustuu tilastokeskuksen sosiaalipalveluiden ansiotasoindeksiin ja elinkustannusindeksiin. Tämä ohjeistus ei ole sopusoinnussa sopimusperusteisen hinnoittelun kanssa ja voi johtaa sopimusehtojen rikkomiseen sekä palveluntuottajien taloudelliseen epävarmuuteen. Vuoden 2025 indeksitietojen perusteella korotusprosentti olisi noin 2,0 %, mikä osoittaa, että korotukselle on tilastollinen ja sopimuksellinen peruste.

Perustelut

Aluehallituksen päätöksellä on toimialuejohtajia ohjaava vaikutus eikä sillä ole lopullisesti päätetty yksittäisten hankintasopimusten hinnankorotusesitysten hyväksymisestä tai hylkäämisestä.

Päätöksellä on pyritty kiinnittämään toimialuejohtajien huomiota siihen, että he palveluntuottajien kanssa käymissään neuvotteluissa ja toimivaltaansa kuuluvien hankintasopimusten hinnankorotusesityksiä käsitellessään huomioivat Pohteen haastavan taloudellisen tilanteen ja velvoitteen kattaa alijäämät vuoden 2026 loppuun mennessä. Kuten päätöksellä todetaan, että jos sopimuksessa ei ole määritelty korotusmekanismia tai se mahdollistaa indeksiä pienemmän korotusprosentin, tulee käyttää pienempää korotusprosenttia, joka on lähtökohtaisesti 0 %. Tämä tarkoittaa sitä, että jos sopimuksen hinnan tarkistamista koskeva ehto on luonteeltaan ns. enimmäiskorotusehto, pienempää korotusprosenttia tulee käyttää.

Jos sopimukselta puuttuu hinnankorotusta tai tarkistamista koskeva ehto, aluehallituksen tarkoituksena on ollut ohjata, että sopimuskorotuksia ei tule hyväksyä. Vastaavasti näin on myös tilanteessa, jossa tilaajalla on harkintavaltaa, hyväksyykö se hinnankorotusesityksiä lainkaan. Hintojen tarkistamista tulee arvioida sopimuskohtaisesti kunkin sopimuksen ehtojen asettamissa rajoissa. Aluehallituksen linjauksella ei siten ole vaikutusta esimerkiksi sellaisiin sopimuksiin, joiden perusteella palveluntuottajalla on oikeus ilmoituksenvaraiseen hinnantarkistukseen kiinteän prosentin tai indeksin perusteella.

Päätösehdotus

Esittelijä: Ilkka Luoma, hyvinvointialuejohtaja (p. 040 767 1609) 

Aluehallitus hylkää oikaisuvaatimuksen edellä esitetyin perustein.