Aluevaltuusto, kokous 15.12.2025

§ 55 Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen ensihoitopalvelun palvelutasopäätös

PPHVADno-2025-24108

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Hyvinvointialueen on järjestettävä alueensa ensihoitopalvelu. Ensihoitopalvelu on suunniteltava ja toteutettava yhteistyössä päivystävien terveydenhuollon toimipisteiden kanssa siten, että nämä ja muut sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan kotona annettavat päivystykselliset lähipalvelut yhdessä muodostavat alueellisesti toiminnallisen kokonaisuuden. Ensihoitopalveluun kuuluvat terveydenhuoltolain 40§ ja Sosiaali- ja terveysministeriön ensihoitopalvelusta antaman asetuksen 585/2017 2§ mukaiset tehtävät.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen ensihoidon palvelutasopäätöksessä määritellään ensihoidon sisältö, järjestämistapa, tavoittamisajat sekä muut mittarit, johtaminen ja henkilöstön koulutus sekä varautuminen poikkeaviin tilanteisiin.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue järjestää ensihoitopalvelun omana toimintana. Ensihoitopalveluun sisältyvät ensivaste, ensihoito perus- ja hoitotasolla, ensihoidon kenttäjohtaminen sekä ensihoitopalvelulle kuuluvat potilassiirrot. Hyvinvointialueella on ensihoidosta vastaava lääkäri ja Pohjois-Suomen yhteistyöalueen ensihoitokeskus järjestää Pohjois-Suomen alueelle ympärivuorokautisen ensihoitolääkäripäivystyksen, joka on sisällytetty osaksi lääkärihelikopteritoimintaa.

Ensihoitopalvelulla on erilaisia erikoisyksikköjä, jotka täydentävät palveluntuotantoa. Tehohoito-/monitoimiyksikkö sekä erityistilanneyksikkö, joilla vastataan tehokkaammin esim. suuronnettomuustilanteisiin tai toimitaan erityisen haastavissa potilas- ja moniviranomaistilanteissa. Alue-ensihoitoyksikkö toimintaa kehitetään ensihoitoasetuksen (585/2017) 8§ mukaisesti vastaamaan tehtäviin, jossa edellytetään laajempaa potilaiden hoidon tarpeen arviointia ja tiivistä yhteistyötä esim. kotisairaalan kanssa. Ensihoitopalvelussa toimii puhelimessa tehtävä hoidon tarpeen arviointiyksikkö.

Palvelumuotoilua kehitetään vastaamaan kapenevaan päivystysverkon tuomiin haasteisiin ja ikäihmisten akuuttien ensihoitoa vaativien tehtävien hoitamisen turvaamiseksi. Tavoitteena tuottaa potilasturvallista päivystyksellistä palvelua kotiin ja välttää tarpeettomia päivystyskäyntejä sekä vähentää sairaalahoitojaksoja.

Ensihoitoyksiköiden määrä ja valmiusaika sekä päivystysalue määritellään kysyntään ja riskianalyysiin perustuen. Samankaltaisille alueille tulee tarjota yhdenvertainen ensihoitopalvelu. Ensihoidon valmius suunnitellaan vastaamaan ympärivuorokautista valmiuden ylläpitoa, kohdennetaan kysyntään perustuvaa valmiutta ja suunnitellaan kustannustehokas ensihoidon potilassiirtojen toimintamalli. Riskianalyysissä seurataan ensihoitotehtävien määrää, niiden kohdistumista alueittain, vuoden ja vuorokauden aikojen tehtävämäärien vaihtelua sekä arvioidaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamallien kehittymistä ja niiden vaikutuksia ensihoitopalvelun käyttöön. Ensihoitopalvelun riskianalyysi päivitetään vuosittain kevään aikana. Riskianalyysin perusteella määritellään talousarviokausittain ensihoitovalmius, palvelun sisältö, tavoittamisajat ja laatumittarit.

Ensihoidon tulee vastata ensihoitopalvelun päivittäistoiminnasta, päivittäistoiminnasta poikkeavista erityistilanteista ja niihin varautumisesta (STM 585/2017). Ensihoitopalvelu varautuu vastaamaan uudistuvan lainsäädännön tuomiin velvoitteisiin.

Tulevaisuuslautakunta on käsitellyt Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen ensihoitopalvelun palvelutasopäätöksen sisältöä 13.11.2025 infoasiana ja evästänyt valmistelijoita.

Hallintosäännön 11 §:n mukaan aluevaltuusto päättää ensihoidon palvelutasopäätöksen hyväksymisestä.

Ehdotus

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisjohtaja Kirsti Ylitalo-Katajisto (p. 044 703 4007):

Tulevaisuuslautakunta esittää aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuustolle liitteen mukaisen ensihoidon palvelutasopäätöksen vuosille 2026–2029 hyväksymistä.

Päätös

Tulevaisuuslautakunta hyväksyi sosiaali-​ ja terveydenhuollon järjestämisjohtajan ehdotuksen.

Kokouksessa pidettiin tauko klo 12.30-13.15.

Merk. Anu Vuorinen oli pois kokouksesta klo 11.25-12.21.

Merk. Juha Paloneva poistui kokouksesta klo 11.53, Outi Korhonen poistui klo 12.30.

Perustelut

Asian aikaisempi käsittely löytyy päätöshistoriasta, Tulevaisuuslautakunta 20.11.2025 § 68.

Ehdotus

Esittelijä: Ilkka Luoma, hyvinvointialuejohtaja (p. 040 767 1609)

Aluehallitus hyväksyy tulevaisuuslautakunnan esityksen ja esittää aluevaltuustolle liitteen mukaisen ensihoidon palvelutasopäätöksen vuosille 2026– 2029 hyväksymistä.

Päätös

Aluehallitus hyväksyi hyvinvointialuejohtajan ehdotuksen.

Mirja Annala oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan.

Kokouksessa pidettiin tauko asian käsittelyn jälkeen klo 13-13.45.

Merk. Mirja Vehkaperä, Ilkka Luoma, Kirsti Ylitalo-Katajisto ja Laura Paloheimo poistuivat kokouksesta tauon jälkeen klo 13.45. Kokouksen puheenjohtajana toimi sen jälkeen Mika Rämet ja esittelijänä Jouko Luukkonen. Pekka Simonen valittiin pöytäkirjantarkastajaksi.

Perustelut

Asian aikaisempi käsittely löytyy päätöshistoriasta, aluehallitus 2.12.2025 § 285.

Ehdotus

Aluehallituksen ehdotus:

Aluevaltuusto hyväksyy liitteen mukaisen ensihoidon palvelutasopäätöksen vuosille 2026– 2029.

Päätös

Merk. ensihoitopäällikkö Mirja Annala esitteli asiaa aluevaltuustolle.

Keskustelun kuluessa aluevaltuutettu Antti Nikula esitti asian palauttamista valmisteltavaksi, jota aluevaltuutettu Mika Flöjt kannatti. Puheenjohtaja totesi,​ että koska on tehty kannatettu esitys asian palauttamisesta valmisteluun,​ seuraavien puhujien on rajoitettava puheenvuoronsa koskemaan vain palautusehdotusta. Palautusehdotusta koskevan keskustelun aikana aluevaltuutettu Nikula ilmoitti peruuttavansa tekemänsä ehdotuksen.

Keskustelun kuluessa tehtiin seuraava muutosesitys:

Aluevaltuutettu Tapani Ervasti (kesk.)

”Esitän, että palvelutasopäätöksen liitteestä 1, sivulta yksi poistetaan kokonaan sanat "vaihteluväli" sekä päivävalmiuden pienempi lukema sekä yövalmiuden pienempi lukema.”

Aluevaltuutettu Kaisa Louet, Tuula Ala-Aho ja Saija Ylimäki kannattivat esitystä.

 

Puheenjohtaja totesi, että koska on tehty kannatettu muutosesitys, asiasta on äänestettävä. Puheenjohtaja esitti aluevaltuustolle, että äänestys suoritetaan sähköisessä kokousjärjestelmässä seuraavassa järjestyksessä:

JAA = aluehallituksen esitys
EI = Tapani Ervastin muutosesitys

Aluevaltuusto hyväksyi puheenjohtajan esityksen äänestystavasta ja -järjestyksestä.

Äänestyksen tulos:
JAA 51
EI 21
POISSA 7

Aluehallituksen esitys voitti äänestyksen.

Aluevaltuuston päätös

Aluevaltuusto hyväksyi aluehallituksen ehdotuksen.

 

Aluevaltuutetut Tapani Ervasti, Mika Flöjt ja Kaisa Louet jättivät eriävän mielipiteen päätöksestä.

 

Merk. kokouksessa pidettiin tauko 17.58-18.05.
Merk. aluevaltuutettu Pirjo Sirviö esitti työjärjestyspuheenvuorossaan, että § 58-62 jätetään pöydälle seuraavaan kokoukseen.
Merk. aluevaltuutettu Anniina Koutonen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana klo 17.31.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Päätökseen voidaan hakea muutosta kirjallisella valituksella.
 

Valitusoikeus
Aluevalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä hyvinvointialueen jäsen.

Hyvinvointialueiden yhteistoiminnassa järjestettyjä tehtäviä koskevasta päätöksestä oikaisuvaatimuksen ja aluevalituksen saa tehdä myös yhteistoimintaan osallinen hyvinvointialue ja sen jäsen.

Valitusaika
Aluevalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä. Valituksen voi toimittaa sähköpostilla, postitse tai viemällä asiakirjat henkilökohtaisesti tai asiamiestä tai lähettiä käyttäen. 

Asiakirjojen lähettäminen tapahtuu lähettäjän vastuulla. Postin käyttämisessä on muistettava, että asiakirjan tulee olla perillä valitusviranomaisessa viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä. Asiakirjan sähköisessä toimittamisessa on huomioitava, että asiakirja on lähetettävä valitusviranomaiselle siten, että asiakirja on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä ennen määräajan päättymistä. 

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Hyvinvointialueen jäsenen sekä hyvinvointialueiden yhteistoimintaan osallisen hyvinvointialueen ja sen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
 
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
- päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.
 
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Pohjois-Suomen hallinto-oikeudelle ensisijaisesti Hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet Palvelun käyttö vaatii vahvan tunnistautumisen.

Muut yhteystiedot:
- postiosoite: Pohjois-Suomen hallinto-oikeus, PL 189, 90101 Oulu
- käyntiosoite: Torikatu 34-40, 90100 Oulu
- sähköpostiosoite: pohjois-suomi.hao@oikeus.fi
- puhelinnumero: 029 56 42800
- faksinumero: 029 56 42841

Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden aukioloaika löytyy verkosta osoitteesta: https://oikeus.fi/hallintooikeudet/pohjois-suomenhallinto-oikeus/fi/index.html


Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- vaatimusten perustelut
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen,
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta,
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Tuomioistuinmaksulaki löytyy verkosta osoitteesta: https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455

Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy tuomioistuinlaitoksen sivuilta: https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.html