Perustelut
Valmistelijat: Tekninen johtaja Ollipekka Huotari, (p. 050 322 7287), Ohjelmajohtaja Kari-Pekka Tampio (p. 040 151 4005), Hankintalakimies Katja Lantiainen (p. 050 522 1451)
Julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintapäätös ja kokouspöytäkirja liiteasiakirjoineen tulevat julkiseksi, kun päätös/pöytäkirja on allekirjoitettu tai vastaavalla tavalla varmennettu (6 §:n 1 momentin 6 ja 8 kohdat).
Aiempi käsittely
Aluehallituksen käsittely 2.12.2025.
Tausta
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (PPSHP) on kilpailuttanut Tulevaisuuden sairaala OYS 2030 2. vaiheen toteuttamisen vuoden 2020 aikana. PPSHP:n hallitus on tehnyt 21.9.2020 hankintapäätöksen, jolla se on valinnut 2. vaiheen allianssiurakan päätoteuttajaksi NCC Suomi Oy:n.
Hankintasopimus on allekirjoitettu 28.1.2021. Se sisältää OYS 2030 -uudistamisohjelman F- ja C-rakennusten kokonaisuudet, laajuudeltaan noin 80 000–100 000 brm² sekä niihin liittyvän maanalaisen pysäköinnin toteuttamisen. Sopimuskausi jatkuu vuoden 2030 loppuun saakka. Sopimus on siirtynyt PPSHP:ltä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle 1.1.2023 alkaen voimaanpanolain (616/2021) 20 §:n nojalla.
Sopimuksen alkuperäinen kokonaisarvo optioineen on ollut enintään 385 M€.
F-rakennus on valmistunut ja luovutettu tilaajalle 6.10.2025. C-rakennuksen toteutusvaiheeseen siirtyminen on päätetty (PPHVA 9.9.2025 § 132), ja siihen liittyvät purkutyöt ovat käynnissä osana alkuperäistä sopimusta.
Hankinnan kohde
Pohde on neuvotellut NCC Suomi Oy:n kanssa sopimusmuutoksen tekemisestä. Sopimusmuutoksella Pohde hankkisi alkuperäisen hankinnan lisäksi NCC Suomi Oy:ltä 2. vaiheen kokonaisuuteen kiinteästi liittyvän lisärakennuksen, joka sisältää:
· logistiikka- ja tukipalvelukeskuksen
· hiukkaskiihdyttimen (syklotroni) suojarakenteet
· uudet maanalaiset kulkuyhteydet 2. vaiheen uudisrakennuksista tukipalvelukeskukseen
· maanalaiset väestönsuojatilat (vss-tilat)
· vanhojen, purkukuntoisten sairaalarakennusten purkutyöt
Kyseessä on rakennusurakka, joka on teknisesti ja toiminnallisesti kiinteä osa OYS 2030 -uudistamisohjelman 2. vaihetta.
Vaikutukset
Lisärakentamisen toteuttaminen:
· turvaa potilasturvallisuuden ja kriittiset tukipalvelutoiminnot
· vähentää sairaalatoiminnan keskeytymisriskiä
· noudattaa muuttuneita viranomaisvaatimuksia
· ehkäisee merkittävät lisäkustannukset ja viivästykset
· varmistaa OYS 2030 -hankkeen toteutumisen kokonaisuutena.
Sopimusmuutoksen hankintalain mukaiset perustelut
Sopimusmuutos on hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan tarkoittama sallittu sopimusmuutos. Sanotun lainkohdan mukaan hankintasopimukseen tai puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.
Hankintalain 136 §:n 3 momentin mukaan edellä tarkoitetun muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.
Tässä tapauksessa kohdassa ”Hankinnan kohde” kuvattu hankinta on tehtävä samalta sopimuskumppanilta kuin alkuperäinen hankinta, koska sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista jäljempänä esitellyistä sekä taloudellisista että teknisistä syistä. Lisäksi sopimuskumppanin vaihtaminen aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.
Sopimusmuutoksen tarkemmat perustelut
Hankinnan voi toteuttaa vain alkuperäinen sopimuskumppani taloudellisesti järkevästi ja asetetussa aikataulussa.
1. Rakennuspaikan tekninen ja toiminnallinen yhtenäisyys
Lisärakentaminen sijoittuu välittömästi käynnissä olevan 2. vaiheen työmaan yhteyteen. Rakennuspaikka on erittäin ahdas, ja työjärjestelyt, kulkuyhteydet ja turvallisuusratkaisut muodostavat kokonaisuuden, joka on integroitu alkuperäisen urakoitsijan toteutukseen.
Eriyttämällä lisäalue toiselle urakoitsijalle syntyisi:
· merkittäviä yhteensovitus- ja turvallisuusriskejä
· tilanne, jossa työmaan hallinta olisi teknisesti ja toiminnallisesti mahdotonta ilman laajaa uudelleenjärjestelyä
· riski sairaalatoiminnan häiriöille
2. Merkittävät lisäkustannukset ja toiminnan viivästykset
Erillinen kilpailutus ja eri urakoitsijan käyttö aiheuttaisi arviolta:
· 6–9 M€ lisäkustannukset rakentamiseen
· noin 4 M€ lisäkustannukset käyttötalouteen purkutöiden viivästymisestä
· kahden vuoden viiveen kriittisten tukipalvelutoimintojen käyttöönotolle
Viivästys sisältäisi merkittävän riskin sairaalatoiminnan keskeytymiselle.
3. Viranomaisvaatimusten muuttuminen
Yleisen turvallisuustilanteen muutokset edellyttävät uusien vss-tilojen rakentamista ennen vanhojen purkamista. Tämä on muuttanut hankkeen alkuperäistä toteutussuunnitelmaa ja edellyttää lisärakentamisen integrointia käynnissä olevaan työmaahan.
4. Tukipalvelutilojen kriittinen kunto ja potilasturvallisuus
Nykyiset tukipalvelujen tilat ovat rakenteellisesti heikkokuntoisia, hajallaan ja kapasiteetiltaan riittämättömiä. Ergonomia-, sisäilma- ja meluongelmat aiheuttavat henkilöstökuormitusta ja lisäävät poissaoloja.
Tukipalvelut, kuten ateriapalvelut ja välinehuolto, ovat kriittisiä potilasturvallisuuden ja sairaalan toimintakyvyn kannalta. Uudet tilat ovat välttämättömiä toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi.
Sopimusmuutoksella lisärakentaminen liitetään osaksi alkuperäistä OYS 2030 -hankkeen sopimuskokonaisuutta. Muutos:
· liittyy suoraan alkuperäisen sopimuksen kohteeseen
· on teknisesti ja toiminnallisesti välttämätön
· ei muuta sopimuksen luonnetta
· voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti vain alkuperäisen toimittajan toimesta.
Sopimusmuutoksen arvo
Sopimusmuutoksen arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 154 miljoonaa, eli 38,9 % alkuperäisestä hankinnasta. Kuten hankintalaki edellyttää, sopimusmuutoksen arvo ei ylitä 50:tä prosenttia alkuperäisen hankinnan kokonaisarvosta.
Sopimusmuutos mukaan laskettuna hankinnan arvo on 550 miljoonaa euroa.
Sopimusmuutoksesta ilmoittaminen
Jos sopimusta muutetaan hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 perusteella, on muutoksesta julkaistava hankintalain 58 §:n 1 momentin 9 kohdan tarkoittama sopimusmuutosilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä.
Suorahankintaperusteet ja suorahankinnasta ilmoittaminen
Hankintayksiköllä olisi perusteet tehdä hankinta sopimusmuutoksen sijaan suorahankintana hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan perusteella. Sanotun lainkohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.
Kohdassa ”Hankinnan kohde” kuvatun hankinnan voi teknisestä syystä toteuttaa vain tietty toimittaja, eikä järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta. Tarkemmat perustelut ovat samat kuin sopimusmuutoksen tarkemmat perustelut.
Hankintalain 141 §:n mukaan kilpailu- ja kuluttajavirasto ei voi esittää suorahankinnasta markkinaoikeudelle seuraamuksia, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinnasta hankintalain 131 §:ssä tarkoitetun suorahankintaa koskeva ilmoituksen. Lainsäädäntö on jokseenkin epäselvä sen suhteen, estääkö myös sopimusmuutosilmoitus KKV:n toimenpiteet.
Koska hankintayksiköllä joka tapauksessa olisi perusteet tehdä hankinta myös suorahankintana, on avoimuuden ja hankintayksikön riskienhallinnan kannalta järkevää tehdä hankinnasta sopimusmuutosilmoituksen lisäksi myös suorahankintailmoitus.
Hankintasopimus
Tämä päätös ei muodosta hankintasopimusta, vaan se syntyy osapuolten välisellä erillisellä kirjallisella sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua sopimusmuutosilmoituksen ja suorahankintailmoituksen julkaisemisesta.
Toimivalta
Hallintosäännön 78 §:n 3 momentin mukaan aluehallitus päättää hankinnoista, joiden arvo ylittää 3 miljoonaa euroa.
Valmistelijan ehdotus
Jouko Luukkonen, konsernipalvelujen johtaja (p. 050 564 6947):
Aluehallitus päättää:
1. hankkia OYS 2030 -uudistamisohjelman 2. vaiheen lisärakentamisen (logistiikka- ja tukipalvelukeskus, syklotronin suojarakenteet, maanalaiset kulkuyhteydet, vss-tilat sekä purkutyöt) NCC Suomi Oy:ltä. Lopullinen hankinta edellyttää ko. osakohteiden osalta sekä talousarviohyväksyntää että lainanottovaltuutta.
2. toteuttaa kyseisen hankinnan sopimusmuutoksena Pohteen ja NCC Suomi Oy:n väliseen OYS 2030 2. vaihetta koskevaan sopimukseen ja
3. että sopimusmuutoksesta julkaistaan sekä sopimusmuutosilmoitus että suorahankintailmoitus.