Perustelut
Julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjouspyyntö liiteasiakirjoineen tulee julkiseksi, kun se on allekirjoitettu tai vastaavalla tavalla varmennettu (6 §:n 1 momentin 2 kohta).
Aiempi käsittely
Tulevaisuuslautakunta 16.10.2025, § 53, Digitaalisen sote-keskuksen virka-ajan ulkopuolisten palvelujen hankinnan strategiset periaatteet.
Valmistelijat
Päivi Peltokorpi, terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden toimialuejohtaja (paivi.peltokorpi@pohde.fi), Arja Heikkinen, hankinta- ja valvontajohtaja (arja.heikkinen@pohde.fi), Miia Kekarainen, hankintapäällikkö (miia.kekarainen@pohde.fi), Tuomas Heikkonen, asiantuntija (tuomas.heikkonen@pohde.fi) ja Suvi Mäkelä, hankintavastaava (suvi.makela@pohde.fi).
Tausta
Digitaalisen sote-keskuksen kokonaisuus sisältää palvelutuotannon ja digitaalisen asiointialustan, jotka on kilpailutettu ensimmäisen kerran ajalle 24.2.2023-23.2.2026. Sopimukseen sisältyy kaksi yhden vuoden optiota, joiden käyttöönotto ei ole mahdollista hankintaan ilmoitetun ennakoidun arvon ylittymisen vuoksi.
Digitaalisen sote-keskuksen asiointialustan (OmaPohde) sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.
Digitaalisella sote-keskuksella tarkoitetaan sosiaali- ja terveyskeskuksen palveluja verkossa. Digitaalinen sote-keskus on digitaalinen asiointikanava, jossa voit hoitaa sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyviä asioita.
Pohteen digitaalisen sote-keskuksen laajentuminen on edennyt vaiheittain, ja tammikuun 2025 mennessä se kattaa kaikki Pohteen alueen kunnat, pois lukien Siikalatva. Siikalatvan alueella asuvan väestön digitaaliset palvelut siirtyvät digitaaliseen sote-keskukseen, kun kokonaisulkoistussopimus päättyy 31.12.2026.
Tammikuusta 2025 alkaen digitaalinen sote-keskus on järjestetty koko Pohteen alueella hybridimallilla (oma ja osto).
Mahdolliset alueelliset täydentävät lääkäripalveluiden hankinnat eivät vaikuta digitaalisen sote-keskuksen toimintaan kyseisellä alueella.
Digitaalisessa sote-keskuksessa tapahtuvan hoidon tulee järjestyä noudattaen terveydenhuollon lainsäädäntöä, kansallisia hoito-ohjeita sekä tilaajan hyväksymää ohjeistusta asiakkaan hoitopolusta.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena ovat digitaalisen sote-keskuksen sairaanhoitajan hoidon tarpeen arvio ja etävastaanotto sekä lääkärin konsultaatiopalvelut. Lisäksi hankinnassa optiona on lääkärin etävastaanotto virka-ajan ulkopuolella.
Hankinta toteutetaan hankintalain liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana.
Kilpailutuksen perusteella solmittavan sopimuksen kesto on 24.2.2026 - 29.2.2028. Hankinta sisältää kaksi optiota ajoille 1.3.2028 - 28.2.2029 ja 1.3.2029 - 28.2.2030. Pohteen aluehallitus päättää erikseen optioiden käyttöönotosta.
Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo vuosille 2026–2030 on 6,5 M€.
Hankintamenettely
Hankinta toteutetaan osallistavalla tarjouskilpailulla, joka tarkoittaa hyvinvointialueen suunnittelemaa ja kuvaamaa hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.
Hankinnan sähköisenä järjestelmänä hyödynnetään teknisin sekä muiden soveltuvin osin hankintalain 44–48 §:n tarkoittamaa sähköistä huutokauppaa. Hankintaan sovelletaan lisäksi hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita.
Hankintayksikkö käynnistää hankinnan julkaisemalla sähköisesti ja avoimesti hankintailmoituksen ja tarjouspyynnön, joiden perusteella palveluntuottajat voivat jättää alustavan tarjouksen. Alustavan tarjouksen jättäneille ja tarjouskilpailuun hyväksytyille palveluntuottajille lähetetään kutsu osallistavaan tarjouskilpailuun tarjouspyynnössä kuvatussa aikataulussa. Hankintapäätös tehdään lopullisen tarjouskilpailun jälkeen. Mikäli alustavia tarjouksia saapuu vain yksi, tarjouskilpailua ei järjestetä, vaan valitaan alustavan tarjouksen tehnyt palveluntuottaja.
Kilpailutuksen toteutus
Palvelun vähimmäisvaatimukset ovat kuvattu liitteessä 3 Palvelukuvaus. Tarjoaja sitoutuu tarjouksen jättäessään tuottamaan palvelua palvelukuvauksen mukaisesti.
Kilpailutuksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Tarjousvertailuun ei ole otettu mukaan laatupisteytystä, koska hankinnan kohteena olevan palvelun vähimmäislaatu on kuvattu tarjouspyynnön liitteenä olevalla palvelukuvauksella eikä lisälaatu vertailussa tuo lisäarvoa palvelun sisältöön.
Tarjoajat ilmoittavat alustavassa tarjouksessaan hoidon tarpeen arvion, sairaanhoitajan etävastaanoton, lääkärin konsultaation sekä optiona lääkärin etävastaanoton hinnan. Osallistavassa tarjouskilpailussa tarjoajat voivat laskea tarjoamiansa hintoja tarjouskilpailun voimassaoloajan puitteissa. Lääkärin etävastaanoton optio ei ole mukana osallistavassa tarjouskilpailussa eikä se vaikuta vertailuun.
Tarjousvertailun perusteella valitaan yksi tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehnyt ja asetetut vähimmäisvaatimukset täyttävä palveluntuottaja.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen aluehallitus tekee hankintapäätöksen tarjouskilpailun päättymisen jälkeen.
Pohteen oman henkilöstön käyttö
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen hankintaohjeen mukaan Pohteen henkilöstö ei voi tuottaa Pohteelle palvelua yrittäjänä tai yksityisen palveluntuottajan työntekijänä, jos palvelu on samaa tai samankaltaista työtä kuin henkilön palvelussuhteessa tekemä työ Pohteella. Pohteen henkilöstö ei myöskään voi tuottaa Pohteelle palvelua yrittäjänä tai yksityisen palveluntuottajan työntekijänä, jos työ muutoin on sen luonteista, että se todennäköisesti katsotaan tehdyn palvelussuhteessa Pohteeseen. Yksityiset palveluntuottajat tai näiden alihankkijat eivät siis myöskään pääsääntöisesti voi käyttää palveluntuottamisessa Pohteelle sellaisia henkilöitä, jotka ovat Pohteeseen palvelussuhteessa ja jotka tekevät samaa tai samankaltaista työtä Pohteella kuin he tekisivät palveluntuottajan palveluksessa.
Tässä hankinnassa palvelua ei ole sallittua tuottaa henkilöillä, jotka ovat Pohteeseen palvelussuhteessa ja tekevät samaa tai samankaltaista työtä Pohteella kuin hankinnan kohteena oleva palvelu on.
Ehdotus
Esittelijä: Ilkka Luoma, hyvinvointialuejohtaja (p. 040 767 1609)
Aluehallitus:
- päättää käynnistää digitaalisen sote-keskuksen virka-ajan ulkopuolisten palvelujen hankinnan liitteenä olevien tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti,
- valtuuttaa terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden toimialuejohtajan sekä hankinta- ja valvontajohtajan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin mahdollisia pieniä teknisluonteisia korjauksia ja tarkennuksia sekä
- päättää optioiden käyttöönotosta erikseen.
Asia tarkastetaan kokouksessa.
Päätös
Aluehallitus hyväksyi hyvinvointialuejohtajan ehdotuksen.
Asia tarkastettiin kokouksessa.