Aluehallitus, kokous 18.11.2025

§ 256 Hankintaoikaisupäätös: Hoitohenkilökunnan kansainväliset rekrytoinnit

PPHVADno-2025-7259

Valmistelija

  • Merja Meriläinen, johtajaylihoitaja, merja.merilainen@pohde.fi
  • Irma Haataja, hankinta-asiantuntija, irma.haataja@pohde.fi
  • Katja Lantiainen, hankintalakimies, katja.lantiainen@pohde.fi

Perustelut

Julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskeva päätös ja kokouspöytäkirja liiteasiakirjoineen tulevat julkiseksi, kun päätös/pöytäkirja on allekirjoitettu tai vastaavalla tavalla varmennettu (6 §:n 1 momentin 6 ja 8 kohdat).

Hankinta, jota päätös koskee

Pohde on kilpailuttanut YTA-alueen hyvinvointialueille hankinnan ”7259 Kansainvälinen hoitajarekrytointi Pohjoiselle yhteistoiminta-alueelle” avoimella menettelyllä. Hankinta on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta, jonka arvonlisäveroton kokonaisarvo YTA-alueelle on 8,4 miljoonaa euroa neljälle vuodelle laskettuna. Hankinnasta muodostetaan puitejärjestely, johon valitaan kolme toimittajaa etusijajärjestykseen. Varsinainen sopimuskausi on kaksi vuotta, jonka jälkeen on mahdollisuus kahteen optiovuoteen (1+1). 

Pohteen aluehallitus on 7.10.2025 tehnyt hankinnassa hankintapäätöksen, jolla se on valinnut toimittajiksi yritykset RTK-henkilöstöpalvelu Oy (sija 1), Healthcare Staffing Solutions (2) ja MediSource (3). Medisource on Siruto Oy:n aputoiminimi.

Hankintaoikaisuvaatimus

Hankintayksikkö on vastaanottanut edellä yksilöidyssä hankinnassa hankintaoikaisuvaatimuksen (liite 1) hankinnassa neljänneksi tulleelta Henkilöstöpalvelu Silkkitie Oy:ltä (jäljempänä ”Silkkitie”). 

Silkkitie on vaatinut hankintayksikköä poistamaan virheellisen hankintapäätöksensä ja antamaan uuden hankintapäätöksen. Silkkitien mukaan hankinnassa kolmanneksi valitun Medisourcen taloudellinen asema ei täytä hankintayksikön edellyttämiä hankinnan suorittamiseen riittäviä taloudellisia edellytyksiä. Silkkitien mukaan Medisource olisi tullut sulkea pois tarjouskilpailusta.

Silkkitie on perustellut näkemystään muun ohella sillä, että Asiakastieto.fi-palvelusta saatavien raporttien mukaan Medisourcella ei ole ollut ollenkaan liikevaihtoa ajalla 1.1.2017-31.12.2023 lukuun ottamatta 31.12.2019 päättynyttä tilikautta. Lisäksi raporttien mukaan Medisourcella ei ole ollut lainkaan tuottoja, vaan sen liiketoiminta on ollut tappiollista. Lisäksi Silkkitien mukaan raportista ilmenee, että Medisource on velkaantunut. Silkkitien näkemyksen mukaan Medisourcea ei voi raportin perusteella pitää vakavaraisena tai maksukykyisenä eikä sen toimintaa kannattavana. Silkkitie katsoo, että vaikka Medisourcen Asiakastiedon ratingluokitus on tyydyttävä A, Medisource ei täytä vaatimuksia riittävistä taloudellista edellytyksistä. Silkkitie on hankintaoikaisuvaatimuksessaan myös perustellut, miksi sen mielestä ratingluokitus ei ole tässä tapauksessa kuvaava.

Silkkitie on jättänyt hankintaoikaisuvaatimusta vastaavan valituksen markkinaoikeuteen.

Hankintaoikaisuvaatimuksen tutkiminen

Silkkitie on jättänyt tarjouksen hankinnassa, jota sen hankintaoikaisuvaatimus koskee. Siten muutoksenhakija on asianosainen ja sillä on muutoksenhakuoikeus. Hankintaoikaisuvaatimus on myös saapunut hankintayksikölle ennen muutoksenhakuajan päättymistä. Hankintaoikaisuvaatimus on tutkittava.

Kuuleminen

Hankintayksikkö on kuullut Medisourcea ennen asian ratkaisemista. Medisource on antanut asiassa vastineen (liite 2).

Hankintaoikaisuvaatimuksen ratkaisun perustelut

Sovellettava sääntely

Hankintalain (1397/2016) 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa tarjoajien taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevia vaatimuksia. Edelleen 85 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat.

Hankintalain 92 §:n mukaan tarjoaja voi käyttää hankinnan toteuttamiseen muiden yksiköiden voimavaroja riippumatta niiden välisten suhteiden oikeudellisesta luonteesta. Lainkohdan esitöiden (HE 108/2016 vp, s. 199) mukaan pykälässä tarkoitettuja muiden yksiköiden voimavaroja voivat olla esimerkiksi tarjouskilpailuun osallistuvan yrityksen omistajayritysten, samaan konserniin kuuluvien yritysten taikka yrityksen kumppanuusyritysten taloudelliset tai tekniset voimavarat.

Tarjouspyyntö

Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä edellyttänyt, että tarjoajan taloudellisten edellytysten on oltava hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävät. Tätä ominaisuutta arvioidaan tarjoajan vakavaraisuudesta, maksukykyisyydestä, kannattavuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Lisäksi hankintayksikkö on edellyttänyt, että tarjoajan taloudellisen tilanteen on oltava sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa on vähintään tyydyttävä A. Tarjoaja, jonka luokitus Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa on C, suljetaan tarjouskilpailusta. Tarjoaja, jonka ratingluokitus on B, voidaan sulkea tarjouskilpailusta siinä tapauksessa, ettei tarjoaja kykene esittämään luotettavaa selvitystä toimenpiteistä, joihin se ryhtyy tai on ryhtynyt taloudellisen tilanteensa parantamiseksi.

Tarjouspyynnössä on kerrottu, että tarjoaja voi hyödyntää alihankkijan voimavaroja täyttääkseen asetetut vaatimukset (=voimavara-alihankkija). Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä kysynyt tarjoajilta, käyttävätkö ne voimavara-alihankkijoita vähimmäisvaatimusten täyttämisessä.

Tarjous

Medisource on ilmoittanut täyttävänsä taloudellisia edellytyksiä koskevat vaatimukset. Sen ratingluokitus on ollut tyydyttävä A.

Medisource on tarjouksessaan ilmoittanut käyttävänsä voimavara-alihankkijoita täyttääkseen asetetut vaatimukset. Medisource on tarjouksensa liitteeksi lataamassaan selvityksessä kuvannut käyttävänsä voimavara-alihankkijaa taloudellisena ja strategisena yhteistyökumppanina. Voimavara-alihankkijan ratingluokitus on täyttänyt tarjouspyynnön vaatimukset. Medisource on tarjouksessaan kuvannut, millä tavalla se käyttää kyseistä voimavara-alihankkijaa hankinnan toteuttamisessa ja toimittanut voimavara-alihankkijasta myös ESPD-lomakkeen. Medisource on kuvannut tarjouksessaan myös muita rahoitusjärjestelyitään.

Medisource on ilmoittanut voimavara-alihankkijaa ja rahoitusjärjestelyitään koskevat yksityiskohtaiset tiedot liikesalaisuuslain (595/2018) 2 §:n mukaisiksi liikesalaisuuksiksi. Liikesalaisuudet ovat julkisuuslain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla salassa pidettäviä. Voimavara-alihankkijaan liittyvät salassa pidettävät tarkemmat tiedot on esitetty salassa pidettävässä liitteessä 3.

Tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus

Medisource on omalta osaltaan täyttänyt asetetun ratingluokitusvaatimuksen. Lisäksi Medisource on taloudellisiin edellytyksiin liittyvien vaatimusten täyttämiseksi hankintalain sallimalla tavalla vedonnut voimavara-alihankkijansa taloudellisiin edellytyksiin sekä muihin rahoitusjärjestelyihinsä. Hankintaoikaisuvaatimukseen antamassaan vastineessa Medisource on edelleen vedonnut voimavara-alihankkijaansa. Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankintayksiköllä on oikeus luottaa tarjoajan ilmoittamiin tietoihin.

Hankintayksikkö on arvioinut ja hyväksynyt Medisourcen selvityksen ja todennut Medisourcen täyttävän tarjouspyynnön vaatimukset. Medisourcella on hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävät taloudelliset edellytykset.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole tuotu esille sellaisia seikkoja, joiden perusteella tehtyä hankintapäätöstä olisi syytä muuttaa. Hankintaoikaisuvaatimus on hylättävä.

Toimivalta

Hallintosäännön 78 a §:n 2 momentin mukaan toimivalta asiassa on aluehallituksella.

Valmistelijan ehdotus

Päivi Sivonen, hankintapäällikkö (p. 040 318 5237):

Aluehallitus hylkää Silkkitie Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen.

Ehdotus

Esittelijä: Ilkka Luoma, hyvinvointialuejohtaja

Aluehallitus hyväksyy hankintapäällikön ehdotuksen.

Asia tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Vs. hyvinvointialuejohtaja Jouko Luukkosen ehdotus:

Aluehallitus hyväksyy hankintapäällikön ehdotuksen.

Asia tarkastetaan kokouksessa.

Aluehallitus hyväksyi vs. hyvinvointialuejohtajan ehdotuksen.

Asia tarkastettiin kokouksessa.

Katja Lantiainen ja Irma Haataja olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan.

Merk. Ilkka Luoma poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 10.24. Sen jälkeen esittelijänä toimi konsernipalvelujen johtaja Jouko Luukkonen.

Esteellisyys

  • Maarit Matinolli poistui esteellisenä (palvelussuhdejäävi) kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Koska hankintaoikaisuvaatimus hylätään tai jätetään tutkimatta, ei synny uutta hankintapäätöstä eikä uutta muutoksenhakuaikaa. Päätökseen ei ole mahdollista hakea muutosta, koska sillä ei ole vaikutusta asianosaisen asemaan (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016, 146 §).