Aluehallitus, kokous 14.10.2025

§ 199 Hankintapäätös - Luokka 4 Kuntouttava työtoiminta - Sosiaalihuollon ohjaus- ja avustajapalveluiden sekä työtoiminnan palveluiden palveluntuottajarekisteri

PPHVADno-2025-761

Perustelut

Julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintapäätös ja kokouspöytäkirja tulevat julkiseksi, kun päätös/pöytäkirja on allekirjoitettu tai vastaavalla tavalla varmennettu (6 §:n 1 momentin 6 ja 8 kohdat).

Aiempi käsittely

Palveluntuottajarekisteri

  • Tulevaisuuslautakunta 21.9.2022, § 76, Sosiaalihuollon avustaja- ja ohjauspalveluiden sekä työtoiminnan hankinnan strategiset periaatteet
  • Aluehallitus 4.10.2022, § 262, Palveluntuottajarekisterin perustaminen sosiaalihuollon avustaja- ja ohjauspalveluiden sekä työtoiminnan hankintaan

 

Edellinen kuntouttavan työtoiminnan hankinta

  • Aluehallitus 13.12.2022, § 445, Hankintapäätös luokka 4 Kuntouttava työtoiminta - Sosiaalihuollon avustaja- ja ohjauspalveluiden sekä työtoiminnan palveluntuottajarekisterin sisäinen kilpailutus
  • Aluehallitus 24.9.2024, § 416, Päätös option käyttöönotosta - Luokka 4 Kuntouttava työtoiminta - Sosiaalihuollon avustaja- ja ohjauspalveluiden sekä työtoiminnan palveluntuottajarekisterin sisäinen kilpailutus
  • Aluehallitus 9.9.2025, § 135, Hankinnan käynnistämispäätös - Luokka 4 Kuntouttava työtoiminta - Sosiaalihuollon avustaja- ja ohjauspalveluiden sekä työtoiminnan palveluntuottajarekisterin sisäinen kilpailutus

 

Uusi hankinta

  • Aluehallitus 9.9.2025, § 135, Hankinnan käynnistämispäätös - Luokka 4 Kuntouttava työtoiminta - Sosiaalihuollon avustaja- ja ohjauspalveluiden sekä työtoiminnan palveluntuottajarekisterin sisäinen kilpailutus

 

Valmistelijat

Toimialuejohtaja Leena Mämmi-Laukka p. 050 395 0339, hankinta- ja valvontajohtaja Arja Heikkinen p. 044 703 4034, hankintapäällikkö Miia Kekarainen p. 040 716 0853, asiantuntija Heli Marjeta-Huhtalo p. 040 182 8221, hankinta- ja sopimusasiantuntija Pauliina Eerola p. 040 318 6920 ja hankinta-asiantuntija Antti Kylén p. 040 318 6543.

 Tausta

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on perustanut aluehallituksen 4.10.2022 päätöksellä § 262 palveluntuottajarekisterin, jonka kohteena on sosiaalihuollon avustaja- ja ohjauspalvelut sekä työtoiminta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella PPHVA/354/02.03.01.00/2022.

Hankinta on toteutettu hankintalain (1397/2016) liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalvelujen hankintana soveltaen hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita.

Palveluntuottajarekisteri on perustettu 4.10.2022. Palveluntuottajarekisteri on voimassa 31.12.2027 asti. Palveluntuottajarekisteri on koko voimassaoloaikansa avoinna uusille palveluntuottajille.

Palveluntuottajat ovat voineet jättää osallistumishakemuksia palveluntuottajarekisteriin vastaamalla osallistumispyyntöön sen ehtojen mukaisesti. Hankintayksikkö on hyväksynyt saapuneet osallistumishakemukset palveluntuottajarekisterin ehtojen mukaisesti.

Palveluntuottajarekisterin voimassaoloaikana tehdään palveluntuottajarekisterin sisäiset tarjouskilpailut.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen aluehallitus on päättänyt 9.9.2025 § 135 kilpailuttaa palveluntuottajarekisterin sisäisenä kilpailutuksena luokan 4 Kuntouttava työtoiminta.

Palveluntuottajarekisterin sisäinen tarjouspyyntö

Hankintayksikkö julkaisi 10.9.2025 palveluntuottajarekisterin sisäisen tarjouspyynnön palveluntuottajarekisterin luokkaan 4 Kuntouttava työtoiminta hyväksytyille palveluntuottajille.

Hankinta on toteutettu seuraavissa osissa:

  • Osa 1 Työtoimintapaikka
  • Osa 2 Tuki ja ohjaus työtoimintaan
  • Osa 3 Koulutukseen ja työhön suuntaava kuntouttava työtoiminta
  • Osa 4 Osallisuutta vahvistava kuntouttava työtoiminta

 

Hankinnan kohde on kuvattu tarjouspyynnössä ja sen liitteessä olleessa palvelukuvauksessa. Palvelussa noudatetaan kulloinkin voimassa olevaa lainsäädäntöä.

Palvelut toteutuvat Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen alueella.

Tarjoukset on tullut jättää palvelupisteittäin. Tarjouksen on voinut jättää yhteen tai useampaan osaan.

Varsinainen sopimuskausi on 1.1.2026 - 31.12.2026.  Varsinaisen sopimuskauden lisäksi hankinnassa on optio ajalle 1.1.2027 - 31.12.2027.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 3.10.2025 klo 10.00 mennessä saapui 26 tarjousta. Saadut tarjoukset on lueteltu liitteessä 1 Avauspöytäkirja.

Tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Palveluntuottaja on hakeutuessaan palveluntuottajarekisteriin sitoutunut täyttämään palveluntuottajia koskevat soveltuvuusvaatimukset. Soveltuvuusvaatimusten täyttyminen tarkistetaan ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

Tarjousten tarkastuksessa havaittiin, että saadut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan oli ilmoitettava hinta tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti. Palvelun hinnoille oli asetettu enimmäishinnat, joita ei saanut ylittää.

Tarjousten vertailu

Tarjousvertailu suoritettiin osakohtaisesti.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 100 %. Tarjousvertailuun ei ole otettu mukaan laatupisteytystä, koska hankinnan kohteena olevan palvelun vähimmäislaatu on kuvattu tarjouspyynnön liitteenä olevalla palvelukuvauksella eikä lisälaatu vertailussa tuo palvelun sisältöön lisäarvoa.

Jokaisessa osassa halvimman vertailuhinnan antanut tarjoaja sai vertailuun 100 pistettä. Muiden tarjoajien hinta suhteutettiin halvimman tarjouksen hintaan kaavalla: halvimman tarjouksen hinta / tarjoajan hinta * 100.

Palveluntuottajien etusijajärjestys muodostui osakohtaisesti tarjoajien kokonaispistemäärän mukaisesti. Tarjousvertailun jokaisessa osassa useampi tarjoaja sijoittui samalle sijalle, joten järjestys ratkaistiin tarjouspyynnön mukaisesti arvonnalla (liite 2 Arvontapöytäkirja).

Tarjousvertailun lopputulos ja etusijajärjestys on liitteen 3 Tarjousvertailu mukainen.

Hankintasopimus ja ilmoitus

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa sopimus voidaan tehdä aikaisintaan, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi ja hankintalain 129 §:ssä tarkoitettu odotusaika on kulunut loppuun.

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen kirjaamo@pohde.fi.​​

Ehdotus

Esittelijä: Ilkka Luoma, Hyvinvointialuejohtaja (p. 040 767 1609)

Aluehallitus

  • valitsee palveluntuottajiksi liitteen 3 Tarjousvertailu mukaiset palveluntuottajat etusijajärjestyksessä osakohtaisesti sekä
  • valtuuttaa perhe- ja sosiaalipalvelut, OYS-psykiatria toimialuejohtajan allekirjoittamaan hankintasopimukset Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen puolesta sekä tekemään niihin tarvittaessa teknisluontoiset muutokset ja korjaukset.

 

Asia tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Aluehallitus hyväksyi hyvinvointialuejohtajan ehdotuksen.

Asia tarkastettiin kokouksessa.

Merk. Leena Mämmi-Laukka, Arja Heikkinen, Miia Kekarainen, Heli Marjeta-Huhtalo, Pauliina Eerola ja Antti Kylén olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn ajan.

Tiedoksi

sote-hankinnat@pohde.fi, tarjouksen jättäneet ja muut asianosaiset

Muutoksenhaku

 

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi. 

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa. 

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde 

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua.  Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee. 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. 

Tiedoksianto sähköisesti  

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin. 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö 

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite 

Hankintaoikaisuvaatimus osoitetaan päätöksen tehneelle viranhaltijalle tai toimielimelle, ja se toimitetaan hankintayksikölle.

  • yhteystiedot: Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Kirjaamo
  • postiosoite: PL 10, 90029 POHDE              
  • käyntiosoite: Technopolis, Kiviharjunlenkki 1 C, 90220 OULU
  • sähköpostiosoite: kirjaamo@pohde.fi
  • puhelinnumero: 08 315 6126  

Kirjaamon aukioloaika on arkisin maanantaista perjantaihin klo 8.00 – 15.45.


Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset 

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen. 

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan. 

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee: 

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua; 
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai 
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia. 

 

Puitejärjestelyyn perustuva hankinta

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskeva ratkaisu

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin. 

Muutoksenhakuaika 

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan. Valituksen tulee olla perillä viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta 

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. 

Valituksen sisältö 

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto 

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hyvinvointialueesta annetun lain (616/2021) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle 

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun sähköpostiosoitteeseen. 

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot 

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. Palvelun käyttö vaatii sähköisen tunnistautumisen.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. 

Markkinaoikeuden yhteystiedot:

  • posti- ja käyntiosoite: Markkinaoikeus, Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
  • puhelinnumero: 029 56 43300
  • faksinumero 029 56 43314
  • sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi

 

Valituksen käsittelystä perittävistä maksuista

Asian käsittelystä tuomioistuimessa voidaan periä maksu, joka määräytyy tuomioistuinmaksulain (1455/2015), tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkastamisesta annetun oikeusministeriön asetuksen (1122/2021) ja oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista vuosina 2022-2024 (1123/2021) mukaan.

Ajantasainen tieto tuomioistuinmaksuista on saatavilla markkinaoikeuden verkkosivuilla: https://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/oikeudenkayntiohjeet/oikeudenkaynninkulut.html​​​