Perustelut
Tausta ja perusteet
Hyvinvointialueen talousarviota ja -suunnitelmaa koskeva sääntely on kirjattu hyvinvointialuelain 115 pykälään. Aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarviosta päättämisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Taloussuunnitelman tulee pohjautua hyvinvointialuestrategiaan.
Pohteen hallintosäännön 65 pykälän mukaan aluehallitus hyväksyy talousarvion suunnitteluohjeet ja suunnittelukehykset.
Taloussuunnitteluohje
Hyvinvointialueen rahoitus perustuu yleiskatteiseen, laskennalliseen valtion rahoitukseen, osin asiakas- ja käyttömaksuihin sekä esimerkiksi hankerahoitukseen. Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Pohteen taloussuunnitteluohje on laadittu tältä pohjalta. Talousarvion valmistelussa on tarpeen huomioida myös keskeiset toimintaympäristön muutokset muun muassa väestön palvelutarpeisiin, lainsäädäntöuudistuksiin ja tehtävämuutoksiin liittyen.
Taloussuunnitteluohjeen tarkoituksena on antaa taustatietoa sekä ohjeita talousarvion valmisteluun liittyen. Taloussuunnitteluohjetta voidaan tarvittaessa päivittää hyvinvointialueen rahoituksen tarkentuessa tai esimerkiksi syksyn talousarvioneuvottelujen perusteella.
Tavoitteena on, että Pohteen aluevaltuusto hyväksyy talousarvion joulukuussa 2025.
Taloussuunnitelman 2026-2028 suunnitteluohje on liitteenä.
Suunnittelukehysten periaatteet
Talousarvion suunnittelukehysten asettamisessa on huomioitu seitsemän näkökulmaa ja niiden vaikutusta. Lisäksi on arvioitu toimialueittain ja koko Pohteen tasolla tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman potentiaalisia vaikutuksia taloussuunnitelmakaudelle.
- Vaikutus 1: Ylitys/alitus vuoden 2025 muutetussa talousarviossa: Ei huomioida ennakollisesti.
- Vaikutus 2: Kansallisten tehtävämuutosten vaikutukset vuodelle 2026: Huomioidaan 100 % toimialueittain.
- Vaikutus 3: Uusi sairaala (A, B, F) ja sen poistokulujen muutos 2025-2026: Huomioidaan 25 % toimialueittain, loppu toimialueille toimintakatteen suhteessa.
- Vaikutus 4: Muissa poistoissa muutos: Huomioidaan 100 % toimialueittain.
- Vaikutus 5: Toimialueiden väliset resurssisiirrot (nettonolla): Huomioidaan 100 % toimialueittain.
- Vaikutus 6: Muutokset, jotka hyväksytään toimialueen raamiin talousarvioneuvotteluissa, mm. riskilistan nostot (lisäys tai vähennys): Huomioidaan erikseen sovitusti toimialueittain, kattaminen tarvittaessa muilta toimialueilta.
- Vaikutus 7: Palvelutarpeiden muutokset: Huomioidaan erikseen sovitusti talousarvioneuvotteluissa
- Lisäksi tarvittava toimialueiden välinen ns. yhteissopeutus Pohteen tasoiseen raamiin pääsemiseksi.
Pohteen ja toimialueiden suunnittelukehykset
Suunnittelukehykset asetetaan siten, sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimi muodostavat omat kokonaisuutensa. Tällä hetkellä kansallisen rahoituksen jakaantuminen sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä pelastustoimeen ei ole vielä tiedossa. Talousarvion tavoitetaso määritellään koko Pohteen tasoisesti yhteensä sekä toimialuekohtaisesti. Suunnittelukehykset on tässä vaiheessa asetettu ulkoisen toimintakatteen osalta. Tämä huomioidaan lopullisessa talousarvion kokonaisuudessa, jossa sisäiset erät on tavoitteena asettaa sitoviksi vuodelle 2026. Vuoden 2025 tarkastelutaso pohjautuu aluevaltuuston 26.5.2025 päättämään vuoden 2025 muutettuun talousarvioon.
Toimialueiden talousnäkymät tarkentuvat syys-lokakuussa pidettävissä talousarvioneuvotteluissa. Rahoituksen ja muiden tuottojen mahdollistamaan toimintakatteen tasoon vuodelle 2026 vaikuttavat muun muassa vuoden 2025 aikana tarkentuva investointisuunnitelma. Samoin kansallisen rahoituksen jakaantuminen sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä pelastustoimeen tarkentuu.
Toimialueet valmistelevat talousarvioesitykset taloussuunnitteluohjeen mukaisesti aluehallituksen päättämien periaatteiden ja raamien pohjalta sisältäen esitykset tarvittavista sopeutustoimista raamiin pääsemiseksi. Riskeistä ja epävarmuustekijöistä suhteessa asetettuun raamiin neuvotellaan syyskuussa toteutettavissa talousarvioneuvotteluissa. Talousarvioneuvotteluissa huomioidaan myös ns. ulosmyyntihinnastoihin liittyvät talousvaikutukset.
Tämänhetkisen valtiovarainministeriön arvion mukaisesti Pohteen rahoitus vuodelle 2026 on 2054,5 miljoonaa euroa. Rahoitus tarkentuu vuoden 2025 aikana.
Yllä kuvattuihin tämänhetkisiin tietoihin ja periaatteisiin pohjautuen Pohteen ja toimialueiden suunnittelukehyksiä esitetään asetettavaksi alla olevan taulukon mukaisesti. Muutosta vuosien 2025-2026 välillä arvioitaessa on huomioitu tiedossa olevat toimialueiden väliset ns. nettonolla-resurssisiirrot, joilla ei ole vaikutusta Pohteen kokonaisraamiin.
Aluehallitus tarkentaa toimialueiden raameja vuoden 2025 aikana mm. rahoituksen ja toimialueiden nettonollasiirtojen täsmentyessä sekä talousarvioneuvottelujen pohjalta. Tarkastellessa muutosta vuodelta 2025 vuoteen 2026 on huomioitu tiedossa olevat toimialueiden väliset ns. nettonollasiirrot. Vuosien 2027-2028 suunnittelukehyksiä tarkennetaan talousarviovalmistelun edetessä.
Toimi- ja tehtäväalueet |
Raami vuodelle 2026,
milj. € |
Muutos
2025-2026, milj. € |
Muu-
tos 2025-2026,
% |
Hyvinvointialueen johtaminen |
-12,4 |
0,1 |
1,2 % |
Konsernipalvelut |
-364,7 |
0,3 |
0,1 % |
Järjestämistoiminto |
-20,7 |
0,2 |
0,9 % |
Perhe- ja sosiaalipalvelut ja OYS Psykiatria |
-310,3 |
3,8 |
1,2 % |
Terveyden- ja sairaanhoidon palvelut |
-169,2 |
0,3 |
0,2 % |
Ikäihmisten palvelut |
-308,0 |
-1,1 |
-0,3 % |
Vammaispalvelut |
-167,1 |
0,0 |
0,0 % |
OYS sairaalapalvelut ja ensihoito |
-357,8 |
-0,3 |
-0,1 % |
Sairaanhoidolliset palvelut |
-79,8 |
-0,2 |
-0,3 % |
Kuntoutuspalvelut |
-47,6 |
0,3 |
0,7 % |
Muu Pohde yhteensä, toimintakate |
-1837,7 |
3,5 |
0,2 % |
Pelastustoimi, toimintakate |
-36,3 |
Toimintakate ja muutos
vuoteen 2025 tarkentuu, kun pelastustoimeen kohdentuva rahoitusosuus kansallisesti
on määritelty
|
|
Pohde yhteensä, toimintakate |
-1873,9 |
7,1 |
0,4 % |
Valmistelijan ehdotus
Anu Vuorinen, strategia- ja talousjohtaja (p. 044 365 5473):
Aluehallitus päättää hyväksyä liitteenä olevan taloussuunnitteluohjeen vuosien 2026-2028 taloussuunnitelman valmistelun periaatteiksi. Lisäksi aluehallitus hyväksyy esityksen mukaisesti talousarvion suunnittelukehykset vuodelle 2026. Taloussuunnitteluohjetta ja taloussuunnittelukehyksiä voidaan aluehallituksen toimesta tarvittaessa tarkentaa talousarviovalmistelun edetessä.
Päätösehdotus
Esittelijä: Ilkka Luoma, hyvinvointialuejohtaja
Aluehallitus päättää hyväksyä strategia- ja talousjohtajan ehdotuksen.