Aluehallitus, kokous 9.12.2025

§ 303 Sopimusmuutos: OYS 2030 – 2. vaiheen lisärakentaminen (logistiikka- ja tukipalvelukeskus sekä vss-tilat)

PPHVADno-2025-26185

Perustelut

Valmistelijat: Tekninen johtaja Ollipekka Huotari, (p. 050 322 7287), Ohjelmajohtaja Kari-Pekka Tampio (p. 040 151 4005), Hankintalakimies Katja Lantiainen (p. 050 522 1451)

Julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintapäätös ja kokouspöytäkirja liiteasiakirjoineen tulevat julkiseksi, kun päätös/pöytäkirja on allekirjoitettu tai vastaavalla tavalla varmennettu (6 §:n 1 momentin 6 ja 8 kohdat).

Aiempi käsittely

Aluehallituksen käsittely 2.12.2025.

Tausta

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (PPSHP) on kilpailuttanut Tulevaisuuden sairaala OYS 2030 2. vaiheen toteuttamisen vuoden 2020 aikana. PPSHP:n hallitus on tehnyt 21.9.2020 hankintapäätöksen, jolla se on valinnut 2. vaiheen allianssiurakan päätoteuttajaksi NCC Suomi Oy:n.

Hankintasopimus on allekirjoitettu 28.1.2021. Se sisältää OYS 2030 -uudistamisohjelman F- ja C-rakennusten kokonaisuudet, laajuudeltaan noin 80 000–100 000 brm² sekä niihin liittyvän maanalaisen pysäköinnin toteuttamisen. Sopimuskausi jatkuu vuoden 2030 loppuun saakka. Sopimus on siirtynyt PPSHP:ltä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle 1.1.2023 alkaen voimaanpanolain (616/2021) 20 §:n nojalla.

Sopimuksen alkuperäinen kokonaisarvo optioineen on ollut enintään 385 M€.

F-rakennus on valmistunut ja luovutettu tilaajalle 6.10.2025. C-rakennuksen toteutusvaiheeseen siirtyminen on päätetty (PPHVA 9.9.2025 § 132), ja siihen liittyvät purkutyöt ovat käynnissä osana alkuperäistä sopimusta.

Hankinnan kohde

Pohde on neuvotellut NCC Suomi Oy:n kanssa sopimusmuutoksen tekemisestä. Sopimusmuutoksella Pohde hankkisi alkuperäisen hankinnan lisäksi NCC Suomi Oy:ltä 2. vaiheen kokonaisuuteen kiinteästi liittyvän lisärakennuksen, joka sisältää:

·       logistiikka- ja tukipalvelukeskuksen

·       hiukkaskiihdyttimen (syklotroni) suojarakenteet

·       uudet maanalaiset kulkuyhteydet 2. vaiheen uudisrakennuksista tukipalvelukeskukseen

·       maanalaiset väestönsuojatilat (vss-tilat)

·       vanhojen, purkukuntoisten sairaalarakennusten purkutyöt

Kyseessä on rakennusurakka, joka on teknisesti ja toiminnallisesti kiinteä osa OYS 2030 -uudistamisohjelman 2. vaihetta.

Vaikutukset

Lisärakentamisen toteuttaminen:

·       turvaa potilasturvallisuuden ja kriittiset tukipalvelutoiminnot

·       vähentää sairaalatoiminnan keskeytymisriskiä

·       noudattaa muuttuneita viranomaisvaatimuksia

·       ehkäisee merkittävät lisäkustannukset ja viivästykset

·       varmistaa OYS 2030 -hankkeen toteutumisen kokonaisuutena.

Sopimusmuutoksen hankintalain mukaiset perustelut

Sopimusmuutos on hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 kohdan tarkoittama sallittu sopimusmuutos. Sanotun lainkohdan mukaan hankintasopimukseen tai puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavarantoimituksia, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen, ja jos sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista taloudellisista tai teknisistä syistä ja aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Hankintalain 136 §:n 3 momentin mukaan edellä tarkoitetun muutoksen arvo ei saa olla enemmän kuin 50 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.

Tässä tapauksessa kohdassa ”Hankinnan kohde” kuvattu hankinta on tehtävä samalta sopimuskumppanilta kuin alkuperäinen hankinta, koska sopimuskumppanin vaihtaminen ei ole mahdollista jäljempänä esitellyistä sekä taloudellisista että teknisistä syistä. Lisäksi sopimuskumppanin vaihtaminen aiheuttaisi merkittävää haittaa tai kustannusten merkittävää päällekkäisyyttä hankintayksikölle.

Sopimusmuutoksen tarkemmat perustelut

Hankinnan voi toteuttaa vain alkuperäinen sopimuskumppani taloudellisesti järkevästi ja asetetussa aikataulussa.

1. Rakennuspaikan tekninen ja toiminnallinen yhtenäisyys

Lisärakentaminen sijoittuu välittömästi käynnissä olevan 2. vaiheen työmaan yhteyteen. Rakennuspaikka on erittäin ahdas, ja työjärjestelyt, kulkuyhteydet ja turvallisuusratkaisut muodostavat kokonaisuuden, joka on integroitu alkuperäisen urakoitsijan toteutukseen.

Eriyttämällä lisäalue toiselle urakoitsijalle syntyisi:

·       merkittäviä yhteensovitus- ja turvallisuusriskejä

·       tilanne, jossa työmaan hallinta olisi teknisesti ja toiminnallisesti mahdotonta ilman laajaa uudelleenjärjestelyä

·       riski sairaalatoiminnan häiriöille

2. Merkittävät lisäkustannukset ja toiminnan viivästykset

Erillinen kilpailutus ja eri urakoitsijan käyttö aiheuttaisi arviolta:

·       6–9 M€ lisäkustannukset rakentamiseen

·       noin 4 M€ lisäkustannukset käyttötalouteen purkutöiden viivästymisestä

·       kahden vuoden viiveen kriittisten tukipalvelutoimintojen käyttöönotolle

Viivästys sisältäisi merkittävän riskin sairaalatoiminnan keskeytymiselle.

3. Viranomaisvaatimusten muuttuminen

Yleisen turvallisuustilanteen muutokset edellyttävät uusien vss-tilojen rakentamista ennen vanhojen purkamista. Tämä on muuttanut hankkeen alkuperäistä toteutussuunnitelmaa ja edellyttää lisärakentamisen integrointia käynnissä olevaan työmaahan.

4. Tukipalvelutilojen kriittinen kunto ja potilasturvallisuus

Nykyiset tukipalvelujen tilat ovat rakenteellisesti heikkokuntoisia, hajallaan ja kapasiteetiltaan riittämättömiä. Ergonomia-, sisäilma- ja meluongelmat aiheuttavat henkilöstökuormitusta ja lisäävät poissaoloja.

Tukipalvelut, kuten ateriapalvelut ja välinehuolto, ovat kriittisiä potilasturvallisuuden ja sairaalan toimintakyvyn kannalta. Uudet tilat ovat välttämättömiä toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi.

Sopimusmuutoksella lisärakentaminen liitetään osaksi alkuperäistä OYS 2030 -hankkeen sopimuskokonaisuutta. Muutos:

·       liittyy suoraan alkuperäisen sopimuksen kohteeseen

·       on teknisesti ja toiminnallisesti välttämätön

·       ei muuta sopimuksen luonnetta

·       voidaan toteuttaa kustannustehokkaasti vain alkuperäisen toimittajan toimesta.

Sopimusmuutoksen arvo

Sopimusmuutoksen arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 154 miljoonaa, eli 38,9 % alkuperäisestä hankinnasta. Kuten hankintalaki edellyttää, sopimusmuutoksen arvo ei ylitä 50:tä prosenttia alkuperäisen hankinnan kokonaisarvosta.

Sopimusmuutos mukaan laskettuna hankinnan arvo on 550 miljoonaa euroa.

Sopimusmuutoksesta ilmoittaminen

Jos sopimusta muutetaan hankintalain 136 §:n 2 momentin 2 perusteella, on muutoksesta julkaistava hankintalain 58 §:n 1 momentin 9 kohdan tarkoittama sopimusmuutosilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä.

Suorahankintaperusteet ja suorahankinnasta ilmoittaminen

Hankintayksiköllä olisi perusteet tehdä hankinta sopimusmuutoksen sijaan suorahankintana hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan perusteella. Sanotun lainkohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Kohdassa ”Hankinnan kohde” kuvatun hankinnan voi teknisestä syystä toteuttaa vain tietty toimittaja, eikä järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta. Tarkemmat perustelut ovat samat kuin sopimusmuutoksen tarkemmat perustelut.

Hankintalain 141 §:n mukaan kilpailu- ja kuluttajavirasto ei voi esittää suorahankinnasta markkinaoikeudelle seuraamuksia, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinnasta hankintalain 131 §:ssä tarkoitetun suorahankintaa koskeva ilmoituksen. Lainsäädäntö on jokseenkin epäselvä sen suhteen, estääkö myös sopimusmuutosilmoitus KKV:n toimenpiteet.

Koska hankintayksiköllä joka tapauksessa olisi perusteet tehdä hankinta myös suorahankintana, on avoimuuden ja hankintayksikön riskienhallinnan kannalta järkevää tehdä hankinnasta sopimusmuutosilmoituksen lisäksi myös suorahankintailmoitus.

Hankintasopimus

Tämä päätös ei muodosta hankintasopimusta, vaan se syntyy osapuolten välisellä erillisellä kirjallisella sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua sopimusmuutosilmoituksen ja suorahankintailmoituksen julkaisemisesta.

Toimivalta

Hallintosäännön 78 §:n 3 momentin mukaan aluehallitus päättää hankinnoista, joiden arvo ylittää 3 miljoonaa euroa.

Valmistelijan ehdotus

Jouko Luukkonen, konsernipalvelujen johtaja (p. 050 564 6947):

Aluehallitus päättää:

1.      hankkia OYS 2030 -uudistamisohjelman 2. vaiheen lisärakentamisen (logistiikka- ja tukipalvelukeskus, syklotronin suojarakenteet, maanalaiset kulkuyhteydet, vss-tilat sekä purkutyöt) NCC Suomi Oy:ltä. Lopullinen hankinta edellyttää ko. osakohteiden osalta sekä talousarviohyväksyntää että lainanottovaltuutta.

2.      toteuttaa kyseisen hankinnan sopimusmuutoksena Pohteen ja NCC Suomi Oy:n väliseen OYS 2030 2. vaihetta koskevaan sopimukseen ja

3.      että sopimusmuutoksesta julkaistaan sekä sopimusmuutosilmoitus että suorahankintailmoitus.

Ehdotus

Esittelijä: Ilkka Luoma, hyvinvointialuejohtaja

Aluehallitus hyväksyy konsernipalvelujen johtajan ehdotuksen.

Asia tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Aluehallitus hyväksyi hyvinvointialuejohtajan ehdotuksen.

Asia tarkastettiin kokouksessa.


Muutoksenhaku

 

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi. 

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa. 

I Hankintaoikaisuohje

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde 

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua.  Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee. 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. 

Tiedoksianto sähköisesti  

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin. 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö 

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite 

Hankintaoikaisuvaatimus osoitetaan päätöksen tehneelle viranhaltijalle tai toimielimelle, ja se toimitetaan hankintayksikölle.

  • yhteystiedot: Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Kirjaamo
  • postiosoite: PL 10, 90029 POHDE              
  • käyntiosoite: Technopolis, Kiviharjunlenkki 1 C, 90220 OULU
  • sähköpostiosoite: kirjaamo@pohde.fi
  • puhelinnumero: 08 315 6126  

Kirjaamon aukioloaika on arkisin maanantaista perjantaihin klo 8.00 – 15.45.


Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset 

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen. 

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan. 

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee: 

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua; 
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai 
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia. 

 

Puitejärjestelyyn perustuva hankinta

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää, tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskeva ratkaisu

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti. Lupa on myönnettävä, jos asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Tiedoksianto sähköisesti 

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin. 

Muutoksenhakuaika 

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan. Valituksen tulee olla perillä viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta 

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. 

Valituksen sisältö 

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto 

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta hyvinvointialueesta annetun lain (616/2021) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle 

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun sähköpostiosoitteeseen. 

Valituksen toimittaminen, markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot 

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet. Palvelun käyttö vaatii sähköisen tunnistautumisen.

Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. 

Markkinaoikeuden yhteystiedot:

  • posti- ja käyntiosoite: Markkinaoikeus, Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
  • puhelinnumero: 029 56 43300
  • faksinumero 029 56 43314
  • sähköpostiosoite: markkinaoikeus@oikeus.fi

 

Valituksen käsittelystä perittävistä maksuista

Asian käsittelystä tuomioistuimessa voidaan periä maksu, joka määräytyy tuomioistuinmaksulain (1455/2015), tuomioistuinmaksulain 2 §:ssä säädettyjen maksujen tarkastamisesta annetun oikeusministeriön asetuksen (1122/2021) ja oikeusministeriön asetuksen eräistä tuomioistuinten hakemusmaksuista vuosina 2022-2024 (1123/2021) mukaan.

Ajantasainen tieto tuomioistuinmaksuista on saatavilla markkinaoikeuden verkkosivuilla: https://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/oikeudenkayntiohjeet/oikeudenkaynninkulut.html​​​