Aluehallitus, kokous 25.11.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 269 IPI-asetuksen ja täytäntöönpanoasetuksen soveltaminen

PPHVADno-2025-24438

Valmistelija

  • Katja Lantiainen, hankintalakimies, katja.lantiainen@pohde.fi
  • Päivi Sivonen, hankintapäällikkö, paivi.sivonen@pohde.fi

Perustelut

IPI-asetus

Euroopan parlamentin ja neuvoston ns. IPI-asetus ((EU) 2022/1031, international procurement instrument) tuli voimaan 29.8.2022.

IPI-asetuksen tarkoituksena on edistää EU:n sisämarkkinoiden toimijoiden uusia kaupankäyntimahdollisuuksia kolmansien maiden hankintamarkkinoilla. Asetuksessa säädetään menettelyistä, joita noudattaen komissio voi ryhtyä tutkimaan kolmansien maiden kaupankäyntiä estäviä tai rajoittavia toimenpiteitä tai käytäntöjä ja neuvotella näiden poistamisesta.

Asetuksessa säädetään myös komission mahdollisuudesta määrätä tällaisten toimenpiteiden tai käytäntöjen osalta IPI-toimenpiteitä. Toimenpiteillä voidaan vastavuoroisesti rajoittaa kolmansien maiden pääsyä unionin hankintamarkkinoille, jos käydyt neuvottelut eivät johda markkinoiden avautumiseen.

Täytäntöönpanoasetus

EU:n komissio on katsonut, että Kiinan kansantasavalta on rajoittanut EU:sta tulevien yritysten pääsyä lääkinnällisten laitteiden markkinoillensa. Siksi EU:n komissio on antanut IPI-asetuksen täytäntöönpanevan asetuksen ((EU) 2025/1197), jolla rajoitetaan kiinalaisten tarjoajien osallistumista lääkinnällisiä laitteita koskeviin EU-alueen hankintoihin. Lisäksi muiden kuin Kiinasta peräisin olevien tarjoajien tarjouksiin voi sisältyä Kiinasta peräisin olevia lääkinnällisiä laitteita enintään 50 prosenttia sopimuksen kokonaisarvosta. Velvoite koskee hankintoja, joiden ennakoitu arvo on vähintään 5 miljoonaa euroa ja joiden kohde on CPV-koodiltaan 33100000–33199000 (noin 350 kpl). Komission asetus toimenpiteestä on tullut voimaan 30.6.2025, ja se on voimassa viisi vuotta. Toimenpiteen voimassaoloa on mahdollista jatkaa tarvittaessa viidellä vuodella.

Täytäntööpanoasetuksen velvoitteet

Täytäntöönpanoasetus velvoittaa hankintayksiköitä sisällyttämään hankinta-asiakirjoihin viittauksen asetukseen ja tiedon tarjouskilpailun voittajaa koskevien velvoitteiden soveltamisesta. Velvoitteet ovat seuraavat:

a) olla teettämättä alihankintana enempää kuin 50 prosenttia sopimuksen kokonaisarvosta sellaisilla alihankkijoilla, jotka ovat peräsin Kiinan kansantasavallasta;

b) varmistaa sopimuksen keston ajan, että sopimuksen täytäntöönpanon yhteydessä toimitetut tavarat tai suoritetut palvelut, jotka ovat peräisin Kiinan kansantasavallasta, edustavat enintään 50:tä prosenttia sopimuksen kokonaisarvosta, riippumatta siitä, toimittaako kyseiset tavarat tarjouskilpailun voittaja suoraan vai alihankkija tai suorittaako kyseiset palvelut tarjouskilpailun voittaja suoraan vai alihankkija;

c) toimittaa hankintaviranomaiselle tai hankintayksikölle niiden pyynnöstä a tai b alakohtaa koskeva riittävä näyttö viimeistään sopimuksen täytäntöönpanon päätyttyä;

d) maksaa oikeasuhteinen maksu, joka on 10–30 prosenttia sopimuksen kokonaisarvosta, jos a tai b kohdassa tarkoitettuja velvoitteita ei noudateta.

IPI-asetus edellyttää, että hankintayksiköt raportoivat komissiolle IPI-toimenpiteiden soveltamisesta jälki-ilmoituksella.

Poikkeaminen IPI-toimenpiteestä

Hankintayksikkö voi poikkeuksellisesti päättää olla soveltamatta IPI-toimenpidettä hankintamenettelyyn. Poikkeus on mahdollinen kahdessa tilanteessa: 1) jos ainoastaan toimenpiteen kohteena olevasta kolmannesta maasta peräisin olevien toimijoiden esittämät tarjoukset täyttävät tarjouskilpailun vaatimukset ja 2) jos päätös olla soveltamatta toimenpidettä on perusteltu yleiseen etuun, kuten kansanterveyteen tai ympäristönsuojeluun liittyvistä pakottavista syistä. 

Jos hankintayksikkö päättää olla soveltamatta IPI-toimenpidettä, on sen raportoitava asiasta komissiolle.

Oikeasuhteisen maksun suuruus

Jos tarjouskilpailun voittaja ei ole noudattanut täytäntöönpanoasetuksen mukaisia velvoitteitaan, sen on maksettava hankintayksikölle oikeasuhteinen maksu, joka on 10–30 prosenttia sopimuksen kokonaisarvosta. Käytännössä sopimuskauden päättyessä on tarkasteltava, miten suuri osa sopimuksen perusteella hankituista tuotteista oli peräisin Kiinasta. Täytäntööpanoasetuksen soveltamisohjeen (2023/C 64/04) mukaan oikeasuhteisen maksun tosiasiallinen määrä vahvistetaan tapauskohtaisesti. Sen määrä voi riippua esimerkiksi niiden tavaroiden tai palvelujen osuudesta, joiden osalta on todettu perusteltu epäily.

Soveltamisohjeen sanamuoto antaisi ilmeisesti mahdollisuuden määrätä oikeasuhteiden maksun suuruus jälkikäteen sopimuskauden päättyessä. Kuitenkin hankintalain (1397/2016) 68 §:n mukaan tarjouspyynnöllä on annettava tiedot, joilla on olennaista merkitystä hankintamenettelyssä ja tarjousten tekemisessä. Sovellettavan oikeasuhteisen maksun suuruus on tieto, jolla on olennaista merkitystä tarjousten tekemisessä. Siksi on tarkoituksenmukaista, että hankinnassa sovellettavan oikeasuhteisen maksun suuruus ilmoitetaan jo tarjouspyynnössä.

On oletettavaa, että tarjoajat huomioivat täytäntöönpanoasetukseen perustuvan sanktioinnin tarjouksessaan. Siten asetuksen soveltaminen voi ainakin joissakin hankinnoissa nostaa tarjousten hintoja. Vaikutus on ilmeisin hankinnoissa, joissa tällä hetkellä merkittävä osa markkinoilla olevista tuotteista valmistetaan Kiinassa. On myös mahdollista, että täytäntöönpanoasetuksen vaikutus näkyy hinnoissa, vaikka loppujen lopuksi oikeasuhteinen maksu ei tulisikaan sovellettavaksi, koska kiinalaista alkuperää olevien tuotteiden osuus sopimuksella jää alle 50 prosentin.

On todennäköisestä, että täytäntöönpanoasetuksen vuoksi jotkut alalla toimivat yritykset siirtyvät tarjoamaan entistä enemmän muualla kuin Kiinassa valmistettuja tuotteita ja jopa siirtävät tuotantoaan Kiinasta muualle. Muutokset eivät kuitenkaan välttämättä tapahdu heti, vaan vaikutus näkyy pitkällä aikavälillä.

Edellä esitetyn vuoksi on perusteltua noudattaa erityisesti täytäntöönpanoasetuksen soveltamisen alkuvaiheessa pääsääntöisesti pienintä oikeasuhteista maksua eli kymmentä prosenttia. Tällä tavalla hallitaan parhaiten Pohteelle aiheutuvat välittömät kustannusvaikutukset. Hankintakohtaisesti voidaan kuitenkin soveltaa myös suurempaa tai porrastettua oikeasuhteista maksua esimerkiksi hankinnoissa, joissa on runsaasti Kiinan ulkopuolelta tulevaa tarjontaa. Asiasta päättäisi hankintatoimivaltainen, joka päättää muutenkin hankinnan yksityiskohdista, kuten sovellettavista sanktioista. Jos poikkeamisen edellytykset täyttyvät, hankintatoimivaltainen voisi myös päättää, että IPI-asetusta ei sovelleta. Tällöin hankintatoimivaltainen vastaa siitä, että asia tulee raportoiduksi komissiolle.

Kun täytäntöönpanoasetuksen soveltamisesta ja vaikutuksista on saatu lisää tietoa ja myös alalla toimivat yritykset ovat sopeutuneet täytäntöönpanoasetuksen tuomaan uudistukseen ja ehtineet tehdä tarvittavia muutostoimenpiteitä, on perusteltua tarkastella linjausta uudestaan eli harkita, onko tarkoituksenmukaista korottaa Pohteella käytettävää pääsääntöistä oikeasuhteista maksua. Starkastelu on järkevää tehdä viimeistään syksyllä 2026, kun soveltamisesta on saatu kokemusta vuoden verran.

Toimivalta

Hallintosäännön 40§: Aluehallitus voi ohjata hankinta- ja sopimusprosesseja ja näitä koskevia ohjeita.  

Valmistelijan ehdotus

Hankintapäällikkö Päivi Sivonen, (p. 040 318 5237):

Aluehallitus päättää, että täytäntöönpanoasetuksen soveltamisalaan kuuluvissa hankinnoissa 

1. oikeasuhteisen maksun suuruus ilmoitetaan tarjouspyyntöasiakirjoissa,
2. käytetään toistaiseksi 10 prosentin suuruista oikeasuhteista maksua, ellei hankintatoimivaltainen perustellusta syystä päätä käyttää suurempaa tai porrastettua oikeasuhteista maksua,
3. käytettävän oikeasuhteisen maksun suuruutta koskevaa linjausta tarkastellaan uudestaan viimeistään syksyllä 2026 ja sen jälkeen tarvittaessa,
4. hankintatoimivaltainen voi päättää IPI-toimenpiteen soveltamatta jättämisestä IPI-asetuksen poikkeamisedellytysten päättyessä ja
5. hankintatoimivaltainen vastaa siitä, että poikkeaminen tulee raportoiduksi komissiolle asetuksen edellyttämällä tavalla.

Päätösehdotus

Esittelijä: Ilkka Luoma, hyvinvointialuejohtaja

Aluehallitus hyväksyy hankintapäällikön ehdotuksen.

Asia tarkastetaan kokouksessa.