Päätöksen peruste
Viranhaltijan henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet
Viranhaltijalain 35 §:n mukaan työnantaja ei saa irtisanoa virkasuhdetta viranhaltijasta johtuvasta syystä, ellei tämä syy ole asiallinen ja painava. Tällaisena syynä voidaan pitää virkasuhteesta, laista tai määräyksistä johtuvien, virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä sellaisten viranhaltijan henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi viranhaltija ei enää kykene selviytymään tehtävistään. Syyn asiallisuutta ja painavuutta arvioitaessa on otettava huomioon työnantajan ja viranhaltijan olosuhteet kokonaisuudessaan.
Asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena ei voida pitää ainakaan:
1) viranhaltijan sairautta, vammaa tai tapaturmaa, ellei viranhaltijan työkyky ole näiden vuoksi vähentynyt olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää virkasuhteen jatkamista;
2) viranhaltijan osallistumista viranhaltijayhdistyksen päätöksen perusteella yhdistyksen toimeenpanemaan työtaistelutoimenpiteeseen;
3) viranhaltijan poliittisia, uskonnollisia tai muita mielipiteitä eikä osallistumista yhteiskunnalliseen tai yhdistystoimintaan; eikä
4) turvautumista viranhaltijan käytettävissä oleviin oikeusturvakeinoihin.
Viranhaltijaa, joka on laiminlyönyt virkasuhteesta johtuvien velvollisuuksiensa täyttämisen tai rikkonut niitä, ei kuitenkaan saa irtisanoa ennen kuin hänelle on varoituksella annettu mahdollisuus korjata menettelynsä.
Työnantajan on ennen irtisanomista selvitettävä, olisiko irtisanominen vältettävissä sijoittamalla viranhaltija muuhun virkasuhteeseen.
Irtisanomisperuste ja viranhaltijan kuuleminen
Viranhaltija (nimi poistettu) 2000020600 on toiminut toistaiseksi voimassa olevassa virkasuhteessa 2.1.2018 lukien. Viranhaltijalla on ollut vuonna 2022 noin 54% kalenterivuodesta sairauspoissaoloja. Viranhaltija on ollut sairauspoissaololla yhtäjaksoisesti 22.8.2023 lähtien noin kaksi vuotta. Työnantaja on käynyt useita työterveysneuvotteluja, joista ensimmäinen oli toukokuussa 2024 ja viimeinen elokuussa 2025. Henkilöstä on tehty laaja työkykyarvio toukokuussa 2025, jossa on todettu viranhaltijan henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaisesti ja pitkäaikaisesti muuttuneen. Viranhaltijalle on 17.9.2025 varattu tilaisuus tulla kuulluksi. Kuulemisesta on laadittu pöytäkirja (salassa pidettävä, JulkL 24.1 § 25 k).
Oikeuskäytännössä on katsottu, että noin vuoden yhtäjaksoinen poissaolo osoittaa sellaista työkyvyn olennaista ja pitkäaikaista vähenemistä, jonka johdosta työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää palvelussuhteen jatkamista. Ratkaisussa TT:2011-138 on katsottu, että työnantaja on voinut perustellusti katsoa työkyvyn vähentyneen olennaisesti ja pitkäaikaisesti, kun työntekijällä on ollut useana vuonna poissaoloja noin 50% työajastaan.
Työnantaja on selvittänyt mahdollisuuksia tarjota viranhaltijalle muuta soveltuvaa työtä sekä muokannut hänelle tehtäväkuvan, joka vastaisi hänen jäljellä olevaa työkykyään. Viranhaltijan työkyvyn on katsottu kuitenkin heikentyneen niin, ettei hän ole voinut ottaa vastaan edes muokattua tehtäväkuvaa. Työkokeilukaan ei ole ollut mahdollinen. Työnantajan näkemyksen mukaan ja käytettävissä olevien työterveyshuollon selvitysten perusteella viranhaltijan työkyky on vähentynyt sairauden vuoksi niin pitkäaikaisesti ja olennaisesti, että virkasuhteen jatkamista ei voida kohtuudella edellyttää eikä irtisanominen ole vältettävissä sijoittamalla viranhaltija muihin tehtäviin.
Viranhaltijan irtisanomisaika määräytyy viranhaltijanlain 8 luvun 40 §:n mukaisesti. Viranhaltijan virkasuhteen pituus huomioiden irtisanomisaika on 2 kuukautta.
Viranhaltijan kuuleminen
Viranhaltijalle on varattu tilaisuus tulla kuulluksi 17.9.2025 viranhaltijalain 8 luvun 43 §:n edellyttämällä tavalla.