Perustelut
Valmistelijat
Päivi Peltokorpi, toimialuejohtaja (paivi.peltokorpi@pohde.fi), Arja Heikkinen, hankinta- ja valvontajohtaja (arja.heikkinen@pohde.fi), Miia Kekarainen, hankintapäällikkö (miia.kekarainen@pohde.fi), Tuomas Heikkonen, asiantuntija (tuomas.heikkonen@pohde.fi) ja Suvi Mäkelä, hankintavastaava (suvi.makela@pohde.fi).
Tausta
Digitaalisen sote-keskuksen kokonaisuus sisältää palvelutuotannon ja digitaalisen asiointialustan ja on kilpailutettu ensimmäisen kerran ajalle 24.2.2023-23.2.2026. Sopimukseen sisältyy kaksi yhden vuoden optiota, joita ei ole mahdollista ottaa käyttöön hankintaan ilmoitetun ennakoidun arvon ylittymisen vuoksi.
Digitaalisen sote-keskuksen asiointialustan (OmaPohde) sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.
Pohteen digitaalisen sote-keskuksen laajentuminen on edennyt vaiheittain, ja tammikuun 2025 mennessä se kattaa kaikki Pohteen alueen kunnat. Tammikuusta 2025 alkaen digitaalinen sote-keskus on järjestetty koko Pohteen alueella hybridimallilla (oma ja osto).
Digitaalisella sote-keskuksella tarkoitetaan sosiaali- ja terveyskeskuksen palveluja verkossa. Digitaalinen sote-keskus on digitaalinen asiointikanava, jossa voit hoitaa sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyviä asioita. Digitaalisessa sote-keskuksessa tapahtuvan hoidon tulee järjestyä noudattaen terveydenhuollon lainsäädäntöä, kansallisia hoito-ohjeita sekä tilaajan hyväksymää ohjeistusta asiakkaan hoitopolusta.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena ovat digitaalisen sote-keskuksen sairaanhoitajan hoidon tarpeen arvion ja vastaanoton sekä lääkärin konsultaatiopalvelut virka-ajan ulkopuolella.
Hankinta toteutetaan hankintalain liitteen E mukaisena sosiaali- ja terveyspalveluhankintana.
Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo vuosille 2026–2030 on 6,5 M€.
Hankinnan strategiset periaatteet
Hankintamenettely
Esitetään, että hankinta toteutetaan osallistavalla tarjouskilpailulla, joka tarkoittaa hyvinvointialueen suunnittelemaa ja kuvaamaa hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen.
Hankinnan sähköisenä järjestelmänä hyödynnetään teknisin sekä muuten soveltuvin osin hankintalain 44-48 §:n tarkoittamaa sähköistä huutokauppaa. Hankintaan sovelletaan lisäksi hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Kyseessä on hankintalain liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalveluhankinta.
Hankintayksikkö käynnistää hankinnan julkaisemalla sähköisesti ja avoimesti hankintailmoituksen ja tarjouspyynnön, joiden perusteella kaikki palveluntuottajat voivat jättää alustavan tarjouksen. Alustavan tarjouksen jättäneille ja tarjouskilpailuun hyväksytyille palveluntuottajille lähetetään kutsu osallistavaan tarjouskilpailuun tarjouspyynnössä kuvatussa aikataulussa. Hankintapäätös voidaan tehdä lopullisen tarjouskilpailun jälkeen. Mikäli alustavia tarjouksia saapuu vain yksi, tarjouskilpailua ei järjestetä, vaan valitaan alustavan tarjouksen tehnyt palveluntuottaja.
Sopimuskauden kesto
Esitetään sopimuksen kestoksi 24.2.2026–29.2.2028 sekä varsinaisen sopimuskauden lisäksi kahta yhden vuoden optiota ajoille 1.3.2028–28.2.2029 ja 1.3.2029–28.2.2030.
Hyvinvointialueen omien työntekijöiden osallistuminen palvelun tuottamiseen
Esitetään, että tässä hankinnassa palvelua ei ole sallittua tuottaa henkilöillä, jotka ovat Pohteeseen palvelussuhteessa ja tekevät samaa tai samankaltaista työtä Pohteella kuin hankinnan kohteena oleva palvelu on.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen hankintaohjeen mukaan Pohteen henkilöstö ei voi tuottaa Pohteelle palvelua yrittäjänä tai yksityisen palveluntuottajan työntekijänä, jos palvelu on samaa tai samankaltaista työtä kuin henkilön palvelussuhteessa tekemä työ Pohteella. Pohteen henkilöstö ei myöskään voi tuottaa Pohteelle palvelua yrittäjänä tai yksityisen palveluntuottajan työntekijänä, jos työ muutoin on sen luonteista, että se todennäköisesti katsotaan tehdyn palvelussuhteessa Pohteeseen. Yksityiset palveluntuottajat tai näiden alihankkijat eivät siis myöskään pääsääntöisesti voi käyttää palveluntuottamisessa Pohteelle sellaisia henkilöitä, jotka ovat Pohteeseen palvelussuhteessa ja jotka tekevät samaa tai samankaltaista työtä Pohteella kuin he tekisivät palveluntuottajan palveluksessa.
Palvelun tuottavuus
Esitetään hankinnan strategiseksi periaatteeksi palvelun tuottavuutta.
Digitaaliset palvelut mahdollistavat sujuvamman, nopeamman ja joustavamman asioinnin asiakkaille. Digitaalinen palvelu mahdollistaa asiakkaan asian hoitamisen loppuun yhdellä yhteydenotolla tai asiakkaan asia ohjataan eteenpäin oikealle ammattilaiselle. Palvelun tuottavuutta seurataan.
Palvelun saatavuus ja saavutettavuus
Esitetään hankinnan strategiseksi periaatteeksi palvelun saatavuutta ja saavutettavuutta.
Digitaaliset palvelut ovat hyvin saatavilla myös iltaisin ja viikonloppuisin, koska ne ovat käytettävissä tarvittaessa, kohtuullisen vaivattomasti ja nopeasti. Tarjoaa etähoitomahdollisuuksia ja palveluiden saavutettavuus toteutuu yhdenvertaisemmin. Palvelua ei rajoita erilaiset kulkuyhteydet, vaan se on saavutettavissa jokaisen omasta toimintaympäristöstä ja yhteydenottoihin vastataan saman päivän aikana. Saavutettavuus ja esteettömyys merkitsee palvelun helppoa yhteydenottoa kaikille, myös esimerkiksi liikkumisesteisille henkilöille.
Ehdotus
Vs. sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisjohtaja Anu Vuorinen (044 3655 473):
Tulevaisuuslautakunta hyväksyy Digitaalisen sote-keskuksen virka-ajan ulkopuolisten palvelujen hankinnan strategiset periaatteet seuraavasti:
- hankinta toteutetaan osallistavalla tarjouskilpailulla,
- sopimuskausi on ajalle 24.2.2026–29.2.2028 sekä varsinaisen sopimuskauden lisäksi on kaksi yhden vuoden optiota ajoille 1.3.2028–28.2.2029 ja 1.3.2029–28.2.2030,
- palvelua ei ole sallittua tuottaa henkilöillä, jotka ovat Pohteeseen palvelussuhteessa ja tekevät samaa tai samankaltaista työtä Pohteella, kuin hankinnan kohteena oleva palvelu on, sekä
- noudatetaan palvelun tuottavuuden sekä saatavuuden ja saavutettavuuden periaatteita.
Päätös
Tulevaisuuslautakunta hyväksyi vs. sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisjohtajan ehdotuksen.