Aluehallitus, kokous 2.12.2025

Esityslista on tarkastettu

§ 281 Talousarvio 2026 sekä toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028

PPHVADno-2025-21754

Perustelut

Vuoden 2026 talousarviovalmistelun lähtökohdat Pohteella

Pohteen neljännen taloussuunnitelman laatimisen lähtökohdat ovat olleet haastavat huomioiden lainsäädännön velvoitteet alijäämien kattamisesta sekä järjestämisvastuuseen sisältyvien palveluiden turvaamisesta.

Pohteen päivitetty ja 10.11.2025 aluevaltuustossa hyväksytty hyvinvointialuestrategia on ohjannut talousarvion valmistelua. Lisäksi valmistelussa on huomioitu kansalliset linjaukset ja ohjaus sekä esimerkiksi lainsäädännön muutokset.

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 11 §:n mukaan talousarviosta päättää aluevaltuusto.

Tasapainoisen taloussuunnitelman laatiminen

Hyvinvointialuelain 115 pykälän (611/2021) mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jossa otetaan huomioon hyvinvointialuekonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä aluevaltuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Lain mukaisesti taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Hyvinvointialueen taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Pohteella tämä tarkoittaa vuotta 2026.

Hyvinvointialueen lisärahoitus

Hyvinvointialueiden rahoituslain 11 pykälässä (617/2021) on kuvattu lisärahoituksen myöntämistä. Jos rahoituksen taso vaarantaa perustuslain mukaisten riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen tai pelastustoimen palvelujen järjestämisen, hyvinvointialueella on oikeus saada lisärahoitusta palvelujen turvaamiseksi.

Riittävät sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut

Oikeuskansleri on antanut päätöksen 23.4.2025 Etelä-Karjalan ja Satakunnan hyvinvointialueiden kanteluun liittyen alijäämien kattamisen määräaikojen ja hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevien palveluiden turvaamisen lainsäädäntöristiriitaan.

Oikeuskansleri totesi päätöksessään muun muassa seuraavaa: "Perustuslakiin ja lakiin perustuvia palveluita ei voida jättää lainvastaisella tavalla hoitamatta hyvinvointialueella alijäämän kattamisvelvoitteen toteuttamiseksi. Saman toteavat myös molemmat ministeriöt perusoikeusmyönteiseen laintulkintaan viitaten. Korostan tätä näkökohtaa."

Lisäksi oikeuskansleri on todennut: "Vaikka asiasta ei ole suoraan säädetty, niin hyvinvointialueen talousarvioon ja tulevien vuosien osalta taloussuunnitelmaan on otettava määrärahat tiedossa oleviin hyvinvointialueen menoihin objektiviteettiperiaatteen mukaisesti. Talousarviolla ja taloussuunnitelmalla on yhteys hyvinvointialueen tilinpäätökseen, jonka tulee antaa oikea ja riittävä kuva hyvinvointialueen taloudesta. Tämän ja yleishallinto-oikeudellisen objektiviteettiperiaatteen mukaisesti hyvinvointialueen talousarvion ja taloussuunnitelman pitää perustua realistisille ja todennäköisimpiä perustellusti pidettäville oletuksille ja laskelmille. Talousarvion ja taloussuunnitelman laatiminen tällaisille parhaan tiedon ja realistisimman arvion mukaisille oletuksille ja laskelmille on hyvinvointialueen viranhaltijan ja luottamushenkilöpäätöksentekijöiden virkavastuulla oleva virkavelvollisuus."

Väliaikainen muutos hyvinvointialuelakiin alijäämän kattamista koskevan määräajan jatkamiseksi

Valtiovarainministeriö valmistelee hyvinvointialuelain väliaikaista täydentämistä siten, että talouttaan täysimääräisesti tasapainottaville hyvinvointialueille voidaan osana valtion ohjausta tarvittaessa myöntää mahdollisuus kattaa ennen vuotta 2025 syntyneet alijäämät joko vuoden 2027 tai vuoden 2028 loppuun mennessä.

Lainsäädäntövalmistelussa todetaan, että hyvinvointialueiden tilanne on ollut haastava alueiden kahden ensimmäisen toimintavuoden 2023–2024 aikana. Valtaosalla hyvinvointialueista talouden näkymissä on kuitenkin tapahtunut käänne parempaan loppuvuoden 2024 aikana ja kustannusten kasvu on hidastunut aiemmasta. Lainsäädännön muutoksella pyritään varmistamaan toimintaa ja taloutta merkittävästi uudistamaan ryhtyneiden hyvinvointialueiden mahdollisuus kattaa alijäämänsä harkinnanvaraisen määräajan pidennyksen puitteissa.

Lainsäädäntömuutos on ollut lausuntokierroksella 25.9.2025-31.10.2025. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokauden 2025 aikana ja sääntely tulisi voimaan arvioilta kevään 2026 aikana.

Itä-Suomen hallinto-oikeuden päätös lainvastaisesta taloussuunnitelmasta Etelä-Karjalan hyvinvointialueelle

Itä-Suomen hallinto-oikeus on antanut 14.10.2025 päätöksen, jonka mukaan Etelä-Karjalan hyvinvointialueen joulukuussa 2024 tekemä vuosien 2025–2028 taloussuunnitelma on lainvastainen, koska alijäämät eivät ole katettuna lainmukaisessa määräajassa. Hallinto-oikeuden mukaan laissa on säädetty menettelytavoista, joilla hyvinvointialueet voivat paikata mahdollisia rahoitusvajeitaan. Keinona hyvinvointialueet voivat hyödyntää esimerkiksi lisärahoituksen hakemista.

Itä-Suomen hallinto-oikeuden päätös ei ole lainvoimainen.

Valviran uhkasakko Pohteelle

Pohde on saanut Valviralta tiedoksi kolmen miljoonan euron uhkasakon erikoissairaanhoidon hoitojonoihin liittyen. Hoitojonojen saattaminen lainmukaiseen tilanteeseen edellyttää Pohteelta merkittävää oman henkilöstön työpanoksen lisäystä kuin myös ostopalveluiden käyttöä. Hoitojonojen purkamisen taloudellisiksi vaikutuksiksi on arvioitu noin 10 miljoonaa euroa.

Pohteen talouden tilanne ja sopeuttamistoimenpiteiden eteneminen

Alijäämäkertymä

Vuoden 2024 tilinpäätöksessä Pohteella oli katettavaa alijäämää 124 miljoonaa euroa. Arvio on, että vuonna 2025 kertynyttä alijäämää saadaan supistettu siten, että kumulatiivinen alijäämä on vuoden 2025 lopussa noin 89 miljoonaa eli talousarvion mukainen. Vuoden 2025 lopussa kertyneen alijäämän määrä sisältää kesken toimintavuoden vielä epävarmuuksia. Luvut tarkentuvat tilinpäätöksessä. Kansallisesti tarkastellen Pohteen kertyneet alijäämät ovat asukaskohtaisesti maan matalimpia.

Tasapainotustoimenpiteet 2023-2025

Pohteella on päätetty ja toimeenpantu kolme talouden tasapainotusohjelmaa vuosille 2023-2025.

Vuonna 2023 tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman vaikutus oli noin 20-25 miljoonaa kustannuskehitystä taittava.

Vuodelle 2024 päätetyn tasapainotusohjelman vaikutukset olivat noin 56 miljoonaa.

Vuodelle 2025 on päätetty neljä järjestämissuunnitelmaa täydentävää toimenpidettä, joilla tavoitellaan noin 20 miljoonan euron sopeutusta. Lisäksi aiempien vuosien päätöksistä odotetaan lisävaikutuksia vuoden 2025 talouden sopeuttamiseen.

Talousarviovalmistelu 2026

Osana käynnissä olevaa talousarviovalmistelua päätöksentekoon tuodaan sopeutustoimenpiteitä vuodelle 2026.

Talousarviovalmisteluun liittyen Pohteella on käyty hyvinvointialuejohtajan johdolla talousarvioneuvottelut kaikkien toimialueiden kanssa. Neuvotteluissa toimialueet ovat kuvanneet annettuun talousarviokehykseen sisältyviä taloudellisia ja toiminnallisia riskejä sekä tuottavuus- ja taloudellisuustoimenpiteitä.

Neuvottelujen pohjalta näyttää ilmeiseltä, että alijäämien kattaminen lakisääteisessä ajassa vuoden 2026 loppuun mennessä ei ole realistista lakisääteisten palveluiden turvaaminen huomioiden.

Talouden suunnittelukehys vuosille 2026-2028 ja talousarvio vuodelle 2026

Edellä kerrotuilla perusteilla aluevaltuusto on 10.11.2025 (39 §) ohjannut aluehallitusta antamaan päivitetyn taloussuunnitteluohjeen siten, että riittävät lakisääteiset palvelut voidaan turvata, ja samanaikaisesti hyvinvointialuelain 115 pykälän mukainen velvoite alijäämien kattamisesta vuoden 2026 loppuun mennessä ei täyty. Aluevaltuuston ohjauksen mukaisesti kertyneet alijäämät ovat katettuna viimeistään vuonna 2028.

Tähän pohjalta aluehallitus on 18.11.2025 (253 §) kokouksessaan antanut päivitetyn taloussuunnitteluohjeen vuosille 2026-2028 siten, että alijäämät ovat katettuna viimeistään vuoden 2028 loppuun mennessä. Tavoitteena on samanaikaisesti turvata järjestämisvastuun toteutuminen sekä lainsäädännön velvoitteet talousarvion realistisuudesta.

Pohteen talousarvio ja taloussuunnitelma on laadittu siten, että vuoden 2025 tilinpäätöksessä kumulatiivista ylijäämää olisi arviolta 89 miljoonaa euroa. Vuodelle 2026 talousarvioon on kirjattu 37 miljoonaa euroa ylijäämää ja tältä pohjalta alijäämät ovat katettuna suunnitelman kauden loppuun mennessä.

Talouden tasapainoon liittyvät jatkotoimenpiteet vuonna 2026

Mikäli valmisteilla oleva hyvinvointialuelain muutos alijäämän kattamista koskevan määräajan jatkamiseksi tulee voimaan keväällä 2026, hakee Pohde alijäämien kattamiseen lisäaikaa taloussuunnitelman mukaisesti.

Rinnakkaisena toimenpiteenä arvioidaan myös rahoituslain 11 pykälän mukaisen lisärahoituksen hakemista vuodelle 2026.

Talousarvion tavoitteet vuodelle 2026

Talousarviokirjaan on sisällytetty elämänkaaren mukaisille palvelukokonaisuuksille asetettavat

tavoitteet, toimenpiteet ja mittarit. Lisäksi talousarviokirjassa on asetettu yhteisten läpileikkaavien tavoitteiden lisäksi toimialuekohtaisia strategiset tason tavoitteita. Tuottavuus- ja taloudellisuustoimenpiteet sisältyvät talousarvioesitykseen.

Aluevaltuusto vahvistaa osana talousarviota myös konserniin kuuluville tytäryhteisöille ja merkittävimmille osakkuusyhteisöille asetettavat toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet. Tavoitteet perustuvat hyvinvointialuestrategiaan ja tukevat sen toimeenpanoa ja seurantaa.

Pelastustoimen talouden suunnitelmankauden kumulatiivinen tasapaino

Hyvinvointialueella on pelastustoimen osalta sisäisesti sovittu periaate, että rahoitusta tarkastellaan suunnitelmakauden kumulatiivisena tasapainona. Tämä tarkoittaa, että suunnitelmakauden 2023-2028 seurantajaksolla taloudellinen ylijäämä on kumulatiivisesti vähintään nolla ja vuosien varrella kertynyttä ylijäämää voidaan käyttää suunnittelukauden aikana.

Talousarvioon liittyvät YT-neuvottelut

Lain työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella 4. pykälän 2. momentin mukaan, jos hyvinvointialueen talousarvioehdotuksessa edellytetään sellaisia toimenpiteitä, joiden toteuttaminen todennäköisesti aiheuttaisi useita irtisanomisia, osa-aikaistamisia, lomautuksia tai merkittäviä heikennyksiä palvelussuhteiden ehdoissa, toimenpiteitä on käsiteltävä yhteistoimintamenettelyssä ennen kuin aluehallitus tekee aluevaltuustolle lopullisen talousarvioehdotuksen.

Lain edellyttämä yhteistoimintamenettely on käyty Pohteella marraskuun 2025 aikana ja neuvotteluista on laadittu pöytäkirjat.

Toimintatuotot, toimintakulut ja tilikauden ylijäämä

Toimintatuotot, jotka koostuvat myynti- ja maksutuotoista, tuista ja avustuksista sekä muista toimintatuotoista arvioidaan 334,6 miljoonan euron suuruisiksi talousarviovuodelle 2026. Suurin osa, 86 prosenttia, tulorahoituksesta muodostuu valtiolta saatavasta yleiskatteellisesta rahoituksesta. Valtion rahoitus vuodelle 2026 on 2 048,1 miljoonaa.

Toimintakulut jaetaan viiteen ryhmään: 1. henkilöstökulut, 2. palvelujen ostot, 3. aineet ja tarvikkeet, 4. avustukset ja 5. muut toimintakulut. Toimintakulut ovat talousarviossa yhteensä 2 261,8 miljoonaa euroa.

Rahoitustuottoihin ja -kuluihin varataan -16,3 miljoonaa euroa (netto) ja suunnitelman mukaisiin poistoihin 72,9 miljoonaa euroa. Pohteen vuoden 2026 tilikauden ylijäämäksi muodostuu noin 9,4 miljoonaa euroa.

Investointisuunnitelma osana talousarviota ja -suunnitelmaa

Osana talousarviota laaditaan hyvinvointialueen aluevaltuuston vahvistettavaksi investointisuunnitelma koskien neljää seuraavaa suunnitelmavuotta eli vuosille 2026-2029. Investointisuunnitelman tulee vastata valtioneuvoston myöntämää lainanottovaltuutta.

Pohde on hakenut muutettua lainanottovaltuutta vuodelle 2026. Valtioneuvoston käsittelyaikataululle muutetusta lainanottovaltuudesta odotetaan vahvistusta. Mikäli muutettu lainanottovaltuus ei ole vielä valtioneuvoston hyväksymä, kun aluevaltuusto käsittelee Pohteen talousarviota, esityksenä on, että investointiosasta vuodelta 2026 ja siihen kytkeytyvästä rahoitusosasta tehdään tältä osin ehdollinen päätös.

Kansallisen ohjeistuksen mukaan investointisuunnitelman ensimmäinen vuosi on sitova, loput vuodet ovat ohjeellisia.

Vuoden 2026 talousarviossa investointimenoihin on varattu 194,2 miljoonaa. Tämä sisältää vuodelta 2025 siirtyviä investointeja 15,6 milj. Talousarviokirjan liitteenä oleva vuosien 2026-2029 investointisuunnitelma toimitetaan alue valtuuston käsittelyn jälkeen vastuuministeriöille.

Valmistelijan ehdotus

Anu Vuorinen, strategia- ja talousjohtaja (p. 044 365 5473):

Aluehallitus päättää

  • esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen vuoden 2026 talousarvion sekä vuosien 2026-2028 toiminta- ja taloussuunnitelman,
  • esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto hyväksyy vuoden 2026 talousarvion investointiosan ja siihen kytkeytyvän rahoitusosan ehdollisena, mikäli valtioneuvoston päätöstä vuoden 2026 muutetusta lainanottovaltuudesta ei ole saatu ennen aluevaltuuston käsittelyä,
  • oikeuttaa hyvinvointialuejohtajan tekemään talousarvioon oikaisuluonteisia sekä muita mahdollisia teknisiä korjauksia, ennen kuin talousarvio lähetetään aluevaltuustolle

Päätösehdotus

Esittelijä: Ilkka Luoma, hyvinvointialuejohtaja

Aluehallitus hyväksyy strategia- ja talousjohtajan ehdotuksen.​​​